onsdag 8 augusti 2007

Dockkläder

Om det går fortare att sy barnkläder än vuxenkläder så går det såklart ännu snabbare att sy dockkläder. Rätt kvickt kan man sy en egen liten kollektion. Dessutom kan man ju använda lite gamla tygrester. I alla fall om man inte gör som jag - börjar klippa i det helt nya tyget, bara för att det skulle bli så fint till en dockklänning :-). Förresten är dockkläder svindyra!!

De här kläderna är sydda till dockan Hanna. Hanna tillhör mina döttrars lillkusin, och hon (Hanna alltså!) har ännu inte så mycket att ta på sig. Därför tyckte jag hon behövde en rejäl fodrad velourjacka, ett par byxor i bomullstrikå plus en lätt sommarklänning i bomull. Allt i höstigt oreangea toner. Velouren kommer från Sundbybergs textilcentrum, trikån från E-slöjd och det blommiga tyget från Jofotex. Mönstret är från Burda; nr 8591.

Färgerna till velourjackan har jag för övrigt bestämt mig för att använda till en höstjacka till min egen tilltjej. Väntar bara på tygleverans...

5 kommentarer:

malin sa...

Hon kommer att bli stans snyggaste docka :)

Anki på sytt/vurm sa...

Åh, jag borde verkligen sy lite kläder till döttrarnas dockor, de är alltid nakna och har inget snyggt!
Dessutom fyller mellantjejen snart år...

Klockarbarn sa...

Så fint. Jag har ju dockmönster från 60-talet liggandes så jag borde väl prova på jag också.

Carolina sa...

Jättefina!
Jackan till din tjej kommer ju bli jättefin den också.

Gekko sa...

Den dockan har tur! Jättesnyggt, och väldigt ambitiöst med fodrad jacka! Min mamma är familjens officiella dockklädssömmerska. Höromdagen beställda min 6-åriga brorsdotter en brudklänning till sin docka, "Den behöver inte vara äkta men den måste ha slöja och långt släp och guldsko!"