söndag 26 augusti 2007

Höstig kanintröja

Ja, det är nåt visst med den där kaninen. Jag vet inte varför, men jag blir så sugen på att ha den som applikation på tröjorna jag syr. Tror att det är för att den å ena sidan piffar upp tröjorna lite utan att vara för gullig och att den å andra sidan gör kläderna personliga - den finns ju bara på sånt jag sytt! Den här gången är den sydd i mörkbrun velour (matchar velourmuddisarna jag syddeför lite sen perfekt eftersom det är samma tyg!). Man lär sig, man lär sig: den här gången strök jag fast en lagom stor bit velour på en bit vliesofix och ritade av konturerna på den innan jag klippte ut kaninen och strök fast den på framstycket. Sen hade jag lite lösrivbart mellanlägg bakom när jag sydde fast den med en lite tätare sicksack. Snabbt och smidigt!

Tröjan är sydd efter mönstret på en T-shirt från Ottobre 3/2007 (samma som denna). Tyget är Hilco-trikå som jag köpt från Sew Euro. Helt underbar!!! Förstår inte hur jag ska kunna sy i någon annan trikå efter att ha testat denna! Jag hittade inte denna färgsättning i Sverige och det var billigare att ta hem från USA än att köpa från Tyskland. Tyvärr kommer inte färgerna riktigt till sin rätt på den här bilden. Tyget är inte lika tjockt som E-slöjds trikåer och innehåller dessutom lite lycra, så det är lite halkigt att sy i, men SÅ mjukt och härligt! Mudden är brun muddväv från Jofotex. Jag har bara lite, lite kvar och när jag försökte komplettera med lite till var den SLUT! Attans, jag som gillar brunt och har haft så svårt att få tag på brun muddväv. Ärmsluten och fållen sydde jag med täcksöm i brunt på Coverpro:n för att få med den bruna färgen även där. Overlocktråden köpte jag från Bibbis textil. Bra pris och bra kvalitet, tyckte jag! Hon har ingen hemsida, men man kan få info om man mailar till bibbistextil@brikks.com.

Visst har det sina sidor att sy i randigt... Bra när man klipper till, men sen syns det ju så otroligt väl när man syr lite snett!

Bäst just nu: Att jag fått hem lite Hilco-tyger. Jag har tyckt att de varit så dyra, men bestämde mig för att testa nu när man kan köpa dem från Sverige (tex från Nea Nobelle). Och jag är helt såld! När man lägger ned en massa tid på att sy kan man ju försöka satsa på bra tyger. Just med trikå märks det så väl, tycker jag.

Sämst just nu: Att jag inte hinner förverkliga alla mina idéer! Jag skulle behöva 48-timmarsdygn och att barnen och maken sov åtminstone 36 av dem! Eller, ja, maken kunde kanske vara vaken lite längre. Han klarar sig ju själv en del av tiden i alla fall! :-)
Att mina namnlappar är slut. Jag har beställt nya som är på ingång.

7 kommentarer:

Gekko sa...

Å vad jag gillar din kanin! Precis nåt sånt som saknades på min body, men kom på tanken att testa först när jag sytt ihop och det skulle kännas så tråkigt om det inte blev tillräckligt bra. Sen ska jag ju inte sno din kanin, utan det får ju bli något eget:-)

Tröjan är vekligen jättefin!

Vill du ha tips på brun mudd? Stoff och Stils bruna muddväv/stretchjersey (s 79 i vår/sommarkatalogen). Den känns bra faktiskt! Bara som ett tips. 80:-/m men då är den 150 cm bred.

Thea sa...

Å, tack för muddvävstipset! Jag sneglar ju även på din bruna fleece som kom därifrån, så det kanske får bli en beställning.

Såklart du ska göra en kanina om du känner för det! Jag har inga patent på kaniner :-). Fast du hittar säkert på något ännu skojigare.

Jes sa...

Jättefin tröja, gillar oxå din kanin. Fint tyg du har valt.

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Hej!vad duktig du är på att sy...vilka fina kläder!! Jag vet hur pilligt och tidskrävande det är....mycket ideér här också men för lite tid att hinna sätta alla i verket. Ha det bra. Kram Lisa

Gekko sa...

Tack för boktipset! Jag har beställt den nu. Jag fick också Sy med overlock idag och är lite besviken. Så då känns det bra att genast kunna lägga en ny beställning! Jag har även beställt en CoverPro idag, pirrigt!

Maria sa...

Jättefin tröja och bra idé att sy på din egen applikation!
Var beställer du namnlapparna ifrån?
Jag önskar också att dygnet hade fler timmar eftersom jag har SÅ mycket idéer-frustration!!

Thea sa...

Gekko - grattis till CoverPro-beställningen! Oj vad du och Jes kommer att inspirera mig framöver! Hoppas att du inte blir besviken på den nya boken. Jag tycker den är helt OK. Lite sådär amerikanskt skämtsam och rätt "primitivt" skriven, men den tar upp det man vill veta.

Maria-Jag blommar: Namn banden är beställda på http://www.minanamnband.se. Ska bli spännande att se vad dina idéer tar för form!