lördag 18 augusti 2007

Höstmössor

Idag är första höstdagen där vi bor (förutom hela juli förstås!). Det påminde mig om att jag inte har köpt några mössor åt tjejerna. Köpa, förresten, när man kan sy själv! Jag rafsade fram min tyger från E-slöjd och valde med hjälp av storasyster ut två tyger; en rosa-brun randig till stora tjejen och en röd-orange randig åt lilla. Den stora mössan gjorde jag enligt samma mönster som denna, något uppförstorat i kopiatorn. Den andra gjorde jag genom att rita av en polarnmössa och höja den lite samt göra en kantig form istället för en rund. Det var Stenmark-looken jag ville åt! Mössorna är vändsydda i dubbelt tyg. Namnbandet sydde jag dit innan jag sydde ihop dem. Väldigt enkla att göra!

4 kommentarer:

Gekko sa...

Vad söta! Jag fick tygprover från E-slöjd igår och blir inte mindre sugen på att beställa av att se dina mössor! Har du overlocket de förresten?

Thea sa...

Ja, jag använde overlocken. Men jag skulle nog säga att det egentligen går ännu bättre att sy med en smal sicksack på vanliga maskinen, för då blir inte sömmen så tjock. På prototypen jagh gjorde ivåras sydde jag vanlig raksöm och den har hållt många tuffa dagisdagar!
Hade E-slöjd fått in något nytt kul?

Gekko sa...

E-slöjd har ju så mycket fint!! Men kan tyvärr inte svara på om det är nytt för det är första gång jag får in tygprover. Förra gången jag köpte så köpte jag på Symässan. Men man sitter ju verkligen och drömmer sig bort bland alla fina bitar. Sen är det vissa som är rakt ut gräsliga enligt min smak, men det är ju bara att låta bli att beställa de:-D

Anonym sa...

Ha dessa ser ju ut som geggamoja mössorna!! Är detta kopior på dem?