fredag 31 augusti 2007

Två par velourmuddisar

I går kväll tillverkades dessa två par muddbyxor i velour till två av yngsta dotterns kompisar. Mönstret är detsamma som till dessa. De två orangea velourtygerna, liksom den mörkare muddväven, kommer från Sundbybergs textilcentrum. Den ljusare muddväven hittade jag på Ohlssons tyger.

Det är så kul att ha rätt tyg hemma när man får en idé eller, som nu, får en beställning på något. Jag saknar tiden att surfa runt eller åka och leta efter material när det är dags att sy. Dessutom lever jag mycket på energin man får av ett infall - att man ser framför sig hur något ska se ut - och kastar mig över verket! Alltså: lika bra att handla när man ser ett fint tyg :-)

Hoppas de nya ägarna blir nöjda.

9 kommentarer:

Jes sa...

Fina byxor, som alltid när du syr:) gillar färgerna, de ser jätte sköna ut.

Jes sa...

En blygsam fråga. Tycker det är så svårt att veta hur lång mudd man ska måtta upp i midjan, har du något knep. Den ska ju inte va för hård eller för lös, lagom är bäst:))

Thea sa...

Hmmm, jag har hittills gått på Ottobres mönster och det har blivit bra. Har läst nånstans att man kan mäta barnets midja minus två cm. Ett tips är också att ta i en resår längst upp (midjan minus 2 cm), typ Polarns muddisar. Har du den Ottobren jag har eller viill du ha måtten?

Jes sa...

Har inte de nummret, har viserligen andra nummer , men tar gärna imot måtten om det inte är allt för krångligt:)

Thea sa...

Midjemudden klipps till 38 lång och 13 bred och benmuddden 19 lång och 8 bred. Exklusive sömsmån. I mönstret är byxorna utan benmuddar, så dem har jag lagt till själv. Vill du att jag ritar av hela mönstet och skickar dig? Så kan du jämföra med mönster du redan har?

Jes sa...

Tack , det ska nog funka med måtten du gav mig, annars hör jag av mig igen:)

Enfråga till när jag har dig "på tråden". I instruktions boken till coverpro så står det att man skall knyta trådarna för att de inte ska repa sig. Tycker det är väldigt svårt att få knutarna så nära tyget som möjligt, några knep? Hur fäster du trådarna, när man inte kan baka på maskinen?

Thea sa...

Ja, visst är det lite klurigt. JAg brukar försöka sy några stygn i de gamla stygene och sen med synål dra ned dem på baksidan och fästa. Då sticker jag ned nålen så att jag ser till att fånga en maska på vägen ned, så att den inte repar upp sig. Tycker det verkar lite omständligt, så därför har jag ibland fållat innan jag sytt ihop. Fuskigt va´?! Sen finns det tips på hur man gör, fast jag har inte tränat in det än. Men kolla på Debbie´s coverstitch: http://www.cedesign.com/familyphotos/sewing/info/cs_faq/index.html Där finns många bra tips!

Jes sa...

Man tackar & bockar för tipset.

Jes sa...

Man tackar & bockar för tipset.