söndag 11 november 2007

Hemlis!

Denna gång är även jag med på Hemlisen. Förra gången hann jag aldrig få tummen ur innan det var för sent, men nu tyckte jag att jag har så lite att göra innan jul, så jag behövde något att sysselsätta mig med! :-) Det ska bli jättespännande, för jag har ju sett alla fina grejer som dök upp på bloggarna efter förra omgången.

Här kommer i alla fall svaren på mina frågor:

Vilka färger gillar du?
Brunt, orange, rött, rost... Varma höstfärger!

Har du barn? Hur gammalt/gamla? Kön?
Två flickor på snart 4 (strl 110/116) och snart 1 (strl 80 i byxor och 86 i tröjor).

Pojk och flickfärger eller unisex?
Unisex

Retro eller inte?
Retro. Eller rena, klassiska kläder.

Vilka tyger syr du helst i?
Svår fråga. Jag gillar nog att variera mig, men just nu är det nog mest velour och annan trikå. Gärna roligt mönstrad och helst bomull.

Är det några tyger du absolut inte gillar?
Syntetmaterial

Syr du helst till barn eller vuxna?
Barn. Jag har faktiskt aldrig sytt ett vuxenplagg. Om man inte räknar en fjärdedels pyjamas i syslöjden i åttan.

Syr du helst kläder/inredning/lapptäcke/övrigt?
Absolut helst kläder. Men jag har gjort någon enklare form av lapptäcke också. Och gardiner och sånt är ju ett slags måste. Men det måste gå rätt fort. Jag har inte tålamod för långa projekt, därför är barnkläder toppen och stora lapptäcken går bort!

Syr du helst utifrån ett färdigt mönster, beskrivning eller egenkonstruerat?
Blandning av. Jag utgår oftast från ett mönster och gör mina egna anpassningar. Ju säkrare jag blir desto järvare justeringar blir det. Till slut är originalmönstret i princip oigenkännligt! Tänker mig att lära mig mönsterkonstruktion vad det lider.

Köper du Ottobre, eller någon annan mönster/pysseltidning?
Ja, Ottobre.

Hur länge har du sytt?
Ja, lappat jeans och sytt gardiner har jag väl alltid gjort. Men jag började sy på allvar för ungefär tre år sedan.

Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Mittemellan. För även om jag inte sytt så länge har jag sytt rätt intensivt... :-)

Favoritgodis?
Är egentligen ingen godisfantast. Men måste jag svara något får det bli After Eight. Eller en bit god, mörk choklad, kanske en välgjord tryffel.

Musiksmak?
Lyssnar faktiskt inte så mycket på musik sen jag fick barn. När de är vakna är det ljud så det räcker ändå och när de sover njuter man av lungnet. Då kan det i coh för sig vara skönt att lägga på en lugn CD som bakgrundsmusik. Gärna Laura Pausini, Daniel Lemma, Andrea Bocelli, nåt klassiskt eller liknade.

Har du någon form för allergi? Livsmedel/djur/material?
Nix.

Annan hobby?
Laga mat. Trädgård. Pyssla överhuvudtaget. Innan barnen blev det en hel del träning, men nu är förfallet totalt! :-) Och fota tycker jag ju är jättekul... Fast tiden räcker inte till till fler hobbies än sömnad just nu!

Samlar du på något?
Vänner! Och tyger såklart...man kan inte få för många!

Kaffe eller te?
Både och. Men jag ser mig nog som en typisk kaffedrickare.

Retro eller modernt? (samma sak just nu, kanske)
Ja, både och!

Vintage/Romantiskt?
Vintage. Är inte så förtjust i romantiskt.

Nytt eller doredo?
Mest nytt.

Plast eller naturmaterial?
Absolut naturmaterial.

Pastell eller färgglatt?
Färgglatt!

Syr du bara med vanlig maskin eller har du även overlockmaskin?
Både symaskin och overlock. Och coverpro.

2 kommentarer:

SNUX sa...

For et fint foto, har du tatt det også selv?

Thea sa...

Tack! Ja, det blev en liten fotorunda i nysnön på landet i helgen...