måndag 31 december 2007

Garderob till en klädlös kompis...

I förrgår var jag och äldsta dottern i leksaksaffären för att byta en julklapp. Det blev en slant över och dottern gled drömmande omkring bland alla prylar. Till slut stannade hon i dockhörnan, hon som aldrig tidigare visat något intresse för dockor. "Den!" sa hon och pekade på en plastbebis i rosa förpackning! Visst, den fick det bli. Lycklig packade hon upp sin nya vän så fort vi kommit ut genom affärens dörrar. Jag tror att kusinernas dockor i julas inspirerade till det nya förvärvet, vilket också namnvalet insinuerar...Hanna, precis som yngsta kusinens docka. :-)

Mitt modershjärta ömmade för min lyckliga tös och jag erbjöd mig genast att "skaffa" några kläder till Hanna. "En sån klänning som Hanna (dvs andra Hanna, det blir krångligt det här!) har. En brun. Med vit ficka." Det vill säga en manchesterklänning.

Jag satt uppe till nästan halv två på natten. Jag ville så gärna, gärna att det skulle ligga en liten hög med kläder på Hannas säng när dottern vaknade på morgonen. Och det gjorde det alltså - en manchesterklänning, ett par gula muddbyxor och en fodrad jacka med huva. Alltihop i tyger från Hilco! Klänningen är i brun manchester med snedslå i samma tyg och en ficka av loppisfyndat tyg. Muddisarna är i gul velour och mudd från Hilco. Jackan är i vinterfrotté och fodrad med gul interlocktrikå. Alltihop kommer från Nea Nobelle.

Mönstret är detsamma som jag sytt ifrån tidigare, men jag har ändrat skärningar och modell lite. Varje palgg är verkligen noggrant sytt, med stickningar och foder och allt. Enda "fusket" var nog att jag var tvungen att sy fast benmudden på muddisarna innan jag sydde bensömmen.

Bäst just nu:
Utan tvekan dotterns glädje!

Sämst just nu:
Att jag hade lite svårt att få ärmmuddarna på jackan att bli snygga. Och att jag var Rätt trött dagen efter. Men det var det värt.

Maskinval:
Overlock och coverpro. Inställningar finns i högerkolumnen.

11 kommentarer:

Gekko sa...

Lyckliga Hanna II och hennes matte! Vilka underbara kläder, och vilken uppoffrande mamma som ger av sin dyrbara sömntid för att få till såna härliga alster! Sen är jag ärligt talat grymt imponerad över att dockan får kläder enbart i kvalitetstyger och helt genomförd sömnad med alla stickningar! Du är för mycket!! :-)

Thea sa...

Det är ju just det som gör det så himla kul! Att få jobba med fina tyger och sy alla detaljer - såna kläder går ju inte att köpa. Sen måste jag erkänna att man blir rätt sugen på att sy en omgång i större storlek också!

Jag har sytt mer som kommer på bloggen sen - har inte hunnit lägga upp det än.

Gekko sa...

Jo men det är ju just det som är så imponerande. Själv har jag så lätt att ta genvägar om det är grejer till eget bruk... *pinsamt*

Min sambo hälsar förresten att han är mycket imponerad!

Ser fram emot att få se nästa omgång!

Anki på sytt/vurm sa...

Hur fina som helst, jag måste hålla med gekko, jag tar oxå gärna genvägar om det är till mej eller mina egna barn jag syr...
De ser så otroligt välsydda ut, kollade på dotterns köpta dock-kläder och de är rena katastrofen sömnadsmässigt.

Carolina sa...

Jag är mållös, så otroligt fina kläder! Jag måste genast ta tag i att sy kläder till Ps nya Barbiedocka.

p.lu.to sa...

Så fina! Nu bev jag verkligen inspirerad, synd bara att min treåriga dotter inte bryr sig så mkt om dockor....det är mera dockhuset som gäller..men det blir lite väl smått att sy:) Ritar du mönster till dockkläderna själv?

Thea sa...

Tack! Kan säga att de är väldigt uppskattade.
Pluto: Jag har ett köpt mönster och en bok som jag utgår ifrån. Lite som grundmönster. Sen anpassar jag själv.

Jes sa...

Vilka underbara små kläder, helt super gulliga. Grymt imponerad är det inte pilligt ?

Tre små stjärnor (fd Yrväder/Sockertopp) sa...

Wow! Snyggt. O även de ovanstående sen.....Barnen vill ha med sig min gamla docka som hittills bott hos deras mormor och morfar...man kanske skulle.... Underbyxor har jag redan bestämt, hon har nämligen bara klänning och tröja som det är nu.
Impad och inspirerad!

Anonym sa...

Så nydelig!

Anonym sa...

lasa hela bloggen, ganska bra