fredag 18 januari 2008

KokaLal meets (a) Gekko

Detta lilla kit i storlek 62 har jag sytt till Gekkos lille nyfödde son, Mille (visst är han fin!!). Jag har under tiden som "bloggare" inspirerats, hjälpts, peppats och glatts åt Gekkos blogg. Dessutom har hon varit mitt bollplank många gånger och blivit som en vän. När lille Mille kom skulle jag så gärna vilja ge henne en present. Jag tänker att hon sitter och syr och pysslar till alla sina vänner, men det kanske inte är så många som syr till henne? Därför tog jag mig en funderare på vad som skulle kunna passa. Hon själv sa ju vid något tillfälle att man skulle glömma att kunna sy något som nån annan inte kunde sy bättre eller något som ingen hade sytt. Vist sagt, tyckte jag och tog fasta på det! :-) En omlottbody är aldrig fel. Ombyte behövs, tänkte jag och plockade fram mönstret från Ottobre 6/2007 och min nya, mjuka bomullstrikå från Jofotex. Den blir bra. Sen tog det ett tag innan jag kom på att det skulle bli en gecko på den och ännu längre innan jag bestämde att den skulle bli limegrön. Det var maken som kom med den utslagsgivande rösten!

Bodyn är kantad med brun muddväv och har "flärpar" som är fästa i innersömmen där två av knapparna sitter. De vita knapparna är från Prym och ditsatta med tång.

Ödlan är först ritad på papper. För att få den rätta rörelsen klippte jag små jack i pappret, ungefär som en ryggrad, så att man kunde kröka den. Sen tejpade jag fast den i rätt läge när jag fått rätt slingrighet. Efter att ha ritat av på vliesofixpapper som jag strukit fast på limefärgad velour klippte jag ut ödlan. Observera att man måste rita av och klippa ut motivet spegelvänt för att det ska hamna rättvänt. Därefter pressade jag fast totally stable med strykjärnet på den färdiga bodyns aviga och strök fast ödlan och sydde med satängsöm (se inlägget om fårtröjan) steglängd 0,5, bredd 3. Även ögonen är sydda med satängsöm.

När bodyn var klar kom jag på att det vore himla fint att matcha med ett par muddisar i samma velour som ödlan var sydd av. Sagt och gjort. Jag plockade fram mitt favoritmönster från Ottobre 5/2006 och gjorde ett mönster i storlek 62. Istället för fåll tog jag muddar nedtill. Som tur var hade jag en bit limefärgad muddväv som jag köpte i E-slöjds monter på Syfestivalen i höstas. Den blev bra till. Funderade ett tag på brun mudd, men det känn som att det är lättare att matcha till annat om man har enfärgat.

Material:
Tjock bomullstrikå och muddväv från Jofotex (skynda, de har 20% på trikån januari ut!!)
Limefärgad velour från Nea Nobelle (tror jag! - möjligen att den kan vara från Jofotex)
Limefärgad mudd från E-slöjd, köpt på Syfestivalen i höstas

Bäst just nu:
Att det blev så fint - jag skulle vilja ha ett sånt set själv till yngsta dottern (fast kanske inte i storlek 62 då...)! Jag kan med gott samvete skicka iväg det till Mille. Visst finns det små missar och kantbandet är inte helt jämnt, men det är nog så bra det kan bli!

Sämst just nu:
Att det är lite läskigt att sy till någon annan. Gekko har ju så himla många snygga kläder hon sytt själv.
Sen är det dumt att man måste skarva mudden när man kantar omlottbodyn. Med andra ord finns det en förklaring till att namnbandet hamnade där det gjorde...

33 kommentarer:

Tre små stjärnor (fd Yrväder/Sockertopp) sa...

Härlig blandning! Ett sånt paket skulle iaf jag bli glad för :)

Har ni förresten tänkt på att omlottbodyn i Ottobre inte är likadan på fotot i tidningen som på mönsterteckningen....

Anonym sa...

Jättefint. Hon kommer bli väldigt glad över kläderna och din omtänksamhet.
//Klockarbarn

Mimmi sa...

Grymt snyggt!

Jag köpte också limefärgad mudd på E-slöjd på mässan. Kanske får beställa lite velour av NeaNobell när de passar så himla snyggt. (Om det nu är samma mudd jag har köpt)

Mimmi sa...

Vad är det för skillnad på tät sicksack och satängsöm?

Sica sa...

Jag tror verkligen inte att du behöver vara nervös över detta paket, det kan man inte bli missnöjd med!
Tycker kläderna är jättefina.

Thea sa...

Klockarbarn: Det var så jag också tänkte - att man blir alltid glad för att någon tänker på en!

Tre små stjärnor: Nej, det har jag missat. Fast jag har ändå aldrig sytt exakt efter mönstret... Måste kolla vad det är som avviker!

Mimmi: Kolla detta inlägg så ser du satängsömmen: http://kokalal.blogspot.com/2007/12/frtrjans-halslinning-fixad.html
Den blir lite tätare, tror jag, men det blir snarlikt med tät sicksack.

Jenny sa...

Åh vilket underbart set, och vilken vacker tanke som ligger bakom. Jag blev helt rörd när jag läste...

Carolina sa...

Jättefint! Du behöver nog inte vara nervös ;)
Hur gjorde du skarven på kantbandet? Funkar iaf inte så bra för mig att köra in en skarv i kantbandsmojängen.

Anonym sa...

Vilken fantastiskt fin present!

Anki på sytt/vurm sa...

Åh hon kommer bli så glad!

Jes sa...

Vilken underbar gåva, jättefin och vilka härliga färger tillsammans. Gillar vrkligen byxorna. Sitter själv & knåpar på en pressent till Mille bör vara klar efter helgen. Och Gekko kommer verkligen uppskatta din gåva:)

Thea sa...

Jag fick ett litet mail - hon blev glad! :-)

LinSar sa...

Mille kommer bli jättefin!Du är verkligen duktig.

Ceci sa...

Vilket sött litet set, kan inte tänka mig att någon inte blir glad över det!

Gekko sa...

Jag blev så glad för presenten!!! Hela familjen blev jätteglada kan jag säga! Gullklumpen stod och hoppade av glädje över att det fanns paket att öppna (hon är inte så noggrann med innehållet utan tycker mest att det är kul att öppna...) Jag fällde faktiskt en liten tår för att jag blev så rörd och glad över omtanken!

Tusen tack Thea! Du gjorde min febriga dag till en liten fest! Och kvalitén på dina alster är ju fantastisk! Du ska verkligen inte vara rädd att någon inte gillar dina alster! Hälsa förresten din man och säg att färgen på geckon var suverän!

Stor kram från en väldigt glad Gekko!

Thea sa...

Å, jag blir så glad att du blev glad!!!
Hoppas du mår lite bättre idag.
Kram Thea

GOBLIgobli sa...

Alldeles underbara och en sån fin tanke! Blir alltid så glad av att se det du gör för det är ju så välsytt och fint. Och måste säga att min brodermaskin hade inte kunnat göra applikationen bättre. ;-)

SNUX sa...

Så fin pakke, og ikke minst, en utrolig grønnfarge!

Jeg var innom NeaNobelle og så at de hadde salg på velour, men de har ingen nettbutikk (jeg trodde de hadde det, men husker sikkert feil)? Hvor kjøper du dine stoffer derfra?

Thea sa...

Gobligobli; hur funkar en brodermaskin? Kan man sy fast applikationer med den också?!

Snux: Maila till Neanobelle och säg vad du vill ha. Det är så det funkar!

Thea sa...

Carolina: Såg at jag missat att svara dig: Det går att skarva med CP:n, om man klipper ned sömsmånen ordentligt. Det är dock inget man vill ha mitt fram, så jag skarvade för hand och dolde skarven med namnlappen. Funderar på om man inte skulle kunna klippa runt, runt av en rundstickad muddväv istället, för att få en lång remsa.

gosi sa...

Håller med dom andra, du har verkligen gjort jättefina grejor. Ser riktigt snyggt och välgjort ut! *GoSi*

GOBLIgobli sa...

Hehe, OM man kan! Om du kikar på min hemsida, eller bloggen för den delen, på mössorna så är alla bokstäver gjorda med den. Och lyckades få till ett hjärta igår också på velourbrallorna. ;-)

Carolina sa...

OK då klippte jag ner sömsmånen för dåligt kanske ;) Lät som om att det kunde funka att klippa i spiral.

Gobli: Du får inte locka mig att köpa en maskin till, det finns inte plats till det ;)

GOBLIgobli sa...

Carolina
*fniss* Jag torskade dit så det bara visslade om det... :-)

Cecilia sa...

Jättefint set, och kul med gekkon förstås :) Är det där Hilcos limevelour, jag tycker den är väldigt lik den vanliga gröna jag brukar sy i.

Thea sa...

Vet du Cecilia, jag var lite osäker själv, så jag mailade Nea Nobelle och frågade. Hon trodde det var hennes gräsgröna. Jag måste nog snart skriva upp var jag köper grejerna!

Cecilia sa...

Ja jag var tvungen att kolla några gånger men är rätt säker själv på att det är den gräsgröna. Den är ju precis som "min" gröna och den lime jag sett är alldeles för skarp för min smak :)

Thea sa...

Men visst är den väl lite "limeig" i färgen? Fast den heter nåt annat? Tycker du inte? Eller så är jag lite färgblind haha!

Cecilia sa...

För mig är den gräsgrön :D Men det är ju en smaksak.

Färgen återges jättebra på dina bilder tycker jag. På Neanobelles bilder ser lime och grön rätt lika ut. Lime, då tänker jag på me&i:s kläder, de hade ju lime i allt i höstas.

Katarina sa...

Wow!! Du är verkligen grym! Är alltid roligt att kika på vad du hittat på och det här setet var verkligen kanonfint! Såg det hos Gekko först och jag förstår att hon blev superglad!

Anonym sa...

Helt otroligt snyggt sytt! WOW!
Vilken present!

Thea sa...

Tack!!

Gekko sa...

Nu har jag lagt in en bild av Mille med setet på i min blogg! Han är väldigt fin i sina KokaLalkläder tycker jag! :-)