måndag 4 februari 2008

En liten kompis till lillasyster

Här hemma har vi kommit till "vuuu-åldern". Allt är "vuuu". Hundar, katter, hästar och kossor. Och fåglar förstås. Bara får heter "bä-bä" (med betoning på det andra bäet). Djur är med andra ord otroligt intressant. Alltså var det dags att introducera en ny familjemedlem: Jejja 2. Jejja 1 syddes till äldsta dottern när hon var rätt exakt lika gammal som den yngsta är nu. Mina föräldrars hund heter Anja så hon sa "J-ja" så fort hon fick syn på en hund (hon hade alltså vid det laget lite bredare orförråd än sin lillasyster). Alltså fick hunden, som är rätt lik Anja, heta Jejja. Vad den nya hunden ska heta återstår att se!

Mönstret är från boken "Kalle K och andra varelser du kan sy" av Cederholm mfl. Materialet är ett brunt teddytyg som jag haft liggande sen jag sydde den förra gången. Köpte på Kilotex om jag inte minns fel. Öronen har innersidor av blommigt tyg från Panduro. Nosen är i en bit interlocktrikå och hela hunden är stoppad med vadd.

Den här hunden är faktiskt väldigt lätt att sy. Man ritar upp den på tyget, nålar fast tyglagren, syr med tät sicksack och klipper SEN ut delarna med 5 mm sömsmån. Därefter stoppar man delarna och syr fast dem för hand.

Material:
Brun teddy från Kilotex
Blommigt tyg till öronen från Panduro
Vadd från Jofotex
Muolinégarn till ögon

Bäst just nu:
Dotterns glädje när hon fick sin ny kompis. Den hälsades med ett stort leeden och ett lika stor "vuuu".

Sämst just nu:
Att jag börjar bli lite trött på att sy dem. Detta var min sjätte...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Den var gullig :)

Anonym sa...

Vilken sötnos!

SNUX sa...

Så skjønn!!! Den ligner jo litt på min Vovvov (som jeg har hatt i 28 år nå), jo! :)

madame k sa...

Oj vilken fantastisk liten hund. Jag gillar verkligen uppsynen, lite förlägen på ögonen och nyfikna öron. Du skrev att den var enkel att göra, jag tycker att den ser ganska avancerad ut men skall kanske göra ett försök om jag får tag på mönstret. Dottern skulle nog bli riktigt glad.

Thea sa...

Snux: Ja, visst känns det som att man har träffat den här hunden förut på nåt vis? Så kände jag också när jag såg den första gången!

Madame K: Kolla på bibblan! Den brukar finnas där.

Hanna sa...

Haha! Fler som börjar blitrött på dett lilla djuret! Varje gång någon får barn i min släkt/bekantskaps krets får de just en sån där hund med broderat namnpå och födelse info!

Tex.
Hugo
06-04-23

Brukar va en väldigt uppskattade present! så det har väll blivit bortåt 50 st nu...minst!

Har även mönster på en nalle från samma bok...som är frenetiskt använt! Mönstert faller nästan samman!

Jes sa...

Viken underbar liten hund, helsöt. En sån måste jag sy jag har en Kalikå bok vet inte om det är samma, men något liknande fins nog i den :)

mamman pysslar sa...

supersöt!

minns att jag själv sydde precis en sån i slöjden, antagligen på mellanstadiet...
många år sen nu!

Gekko sa...

Så söt! Attans att jag inte ritade av det mönstret innan jag lämnade tillbaka boken på biblan idag! Får låna om den och kopiera:-D
Har den fått nåt namn än då?