söndag 23 mars 2008

Tunika i vintersnön

Det verkar ha blivit den vana, det här att jag fotar mina sommarkläder i snön! Så här kallt har vi inte haft nån gång i vinter.

Jag kan inte riktigt släppa tunikorna, märks det? Den här gången tog jag med mig mitt mönster till sykursen jag går. Jag ville få ett expertutlåtande på om den var bra. Min lärare tyckte det (roligt, roligt!). Men eftersom jag nu hade kokat ihop den utifrån ett antal olika mönster och egna justeringar bestämde jag mig för att göra om den enligt konstens alla regler utifrån Tillskärarakademins grundmönster. Det var jätteroligt! Jämföra storlek, mäta axlar och ärmringningar, tänka igenom skärningen och utställningen. Sen fick jag låna min kursledares fenomenala kurvmall - som såklart inte finns att få tag på i Sverige... :-( Tänk så kul det blir med en bra kurvmall! Snälla kursledaren skulle eventuellt försöka få tag på några åt oss.

Sen var det dags att testa mönstret. Egentligen var jag nog lite för trött för att börja klippa i mina fina tyger som jag köpte på Michas Stoffecke i höstas (som vanligt borde jag ha köpt lite extra). Nästa gång på kursen ska jag fråga om hur man smartast klipper till i prickigt tyg utan att prickarna blir sneda...

Bandkantaren krånglade som vanligt. De tips som var klockrena förra gången passade inte nu. Gissar att det beror på att jag sydde i tunn trikå nu och velour sist. Måste nog vara väldigt noggrann när jag skriver upp vilka inställningar jag har i vilka tyger, även när jag bandkantar. Men tricket att köra på hög diffmatning på raksträckor och låg i kurvor håller än!

Materialval:
Prickig trikå från Michas Stoffecke
Ceris trikå från Stoff&Stil till kantband.

Bäst just nu:
Jag tycker färgkombinationen blev så fin. Och så är jag såklart otroligt stolt över mitt nya, egenritade mönster! Nu är jag väldigt sugen på att lära mig mer om mönsterkonstruktion från början.

Sämst just nu:
Trots detta blev tunika rätt bra. Det drog sig lite, lite där fram vid kantbandet. Och så glömde jag storlekslappen. Får sy fast den på insidan av sidsömmen istället.


27 kommentarer:

LinSar sa...

Va kul att gå mönsterkurs.Tänk att få lära sej av "mästare".Finns inget sånt här.Bor verkligen på fel ställe när det gäller sånt.Jag får lära mej av alla bloggar jag läser.
Fint med prickigt.

Agneta sa...

Åh, vilken fin tunika! Jättehärligt tyg också. =)

malin sa...

Jättefin! Jag blir också sugen på att sy tunikor, men jag har ingen att sy åt! Vad det låter kul att gå på sykurs :)

Jes sa...

Kanonfin tunika!!! vilket fint tyg!!! Blev det nya mönstret mycket annorlunda än ditt gamla? Skulle oxå vilja gå en mönsterkurs.

Thea sa...

Nja, det blev inte så mycket annorlunda, men lijerna blev ju "rätt" kurvade med mönsterlinjal. Och storleken blev exakt och axlarna lite anorlunda. Men bäst var att jag lärde mig processen!

OttoPippi sa...

Vad är egentligen en kurvmall och hur fungerar den? Går du kursen genom tilskärarakademien eller var går du? Låter spännande att lära sig rätt!
/Lisa

Katarina Nimrodsson sa...

Hej
Var ute och kollade runt på olika sybloggar och kom in på din fina sida med så fina sydda kläder
En fråga har du köpt tyg av den leverantören från tyskland? hadde mycket fina tyger och även bra mönster böcker

mvh/Katarina

Thea sa...

Ottopippi: Jag går barnkläderkursen. Och en kurvmall är en mall som man ritar kurvor med, dvs formar ärmhål eller halslinningar för att de ska bli jämna och snygga och får rätt kurvning.

Katatrina: Ja, jag har köpt från Michas tre gånger. De är bra. Har jättemycket fina tyger i bra kvalitet. Enda minuset är att frakten går på 200 kr oavsett för hur mycket man handlar. Så det kan löna sig att gå ihop några stycken.

OttoPippi sa...

Tack Thea för informationen om kurvmall m m! Men VAR går du din barnklädeskurs?? Jag menar, vem/vulket företag håller i kursen. Vad jättekul det låter att lära sig göra mönster på rätt sätt! Det skulle jag verkligen behöva lära mig :) :) Skall kolla upp om det finns nånting sånt här i Göteborg.

Malin E sa...

Vilken fin tunika!
Blir jättenyfiken vad det är för en sykurs du går?
Jag gick ett helt år i skara på en väv och sömnadslinje och det var superkul.Hade önskat att man fick gå den ännu längre än bara det året jag gick.Ett halvår höll man på att väva och ett halvår med sömnad.Jättekul.Men finns det kurser är det ju toppen att gå på!
Mvh Malin

Thea sa...

Tillskärarakademin. Man lär sig inte att göra mönster egentligen. Utan att sy barnkläder. Men man får lägga det på den nivå man vill och jag justerar mest mönster. Sy kan jag ju sen göra hemma.

Malin E sa...

Glömde klicka i för uppföljningskomentar så jag gör det nu. =o)
Malin

Malin E sa...

ok! Hur länge går man den eller det är skola då eller?? Är det det somligge ri Borås? Har förmig att vi var pånåtsånt därställa och kollade när jag gick i skolan, ellerså var det i göteborg...minns inte riktigt kan ju inteminnas allt från 2003...fniss..
Mvh Malin

Botilda sa...

Vad kul, då går du ju samma kurs som jag och Charleston gick i höstas. Troligen samma lärare också. Visst är det kul! Hon pratade lite om att ta med tygtryck också, kommer ni att göra det (eller kanske blir det en separat kurs)?

Roligt att få göra mönster ”på riktigt”, eller hur.

Gekko sa...

Jättesnygg tunika! Jag blir så avis på din kurs!!! Vad roligt att förbättra ett egetknåpat mönster från grunden!

Thea sa...

Malin e: det är en 8 ggrs kvällskurs på Medborgarskolan. JAg länkade dit i inlägget. Såg att de kommer ha den kursen även i hörs. Men de har ju även mer "avancerade" kurser. Superkul!!

mustafa sa...

orange och rosa är en fantastiskt fin färgkombo. tunikan blev jättefin.

spännande med kurs där man lär sig konsturera och korrigera mönster själv (skulle knappt våga visa mina egna hitte-på-mönster för andra).

Tre små stjärnor (fd Yrväder/Sockertopp) sa...

Nice!
Som så många andra blir jag nyfiken på kurvmallen...och ffa vad som var så speciellt med den hon hade? Kurvmallar finns ju t.ex. på SoS väl? Vad är skillnaden?
Hm...man kanske skulle försöka anmäla sig till nån kurs till hösten...låter hemskt lockande.

Thea sa...

Formen. Alla kurvmallar ser väl snarlika ut. Den här var väldigt avskalad och enkel. Om jag får tag på en får jag väl blogga om den...

Kånkarong sa...

Oj så fin! Kul att höra lite om kursen också. Jag funderade på den ett tag men valde ABF istället. Min lärare har även mönsterkonstruktion och jag är väldigt sugen på att gå den i höst. Det känns som om man har nått en basnivå och skulle kunna tillgodogöra sig en sån kurs. Hon har en "bland-variant" så man får även sy på den kursen och inte bara rita, rita...

Thea sa...

Låter klart intressant...var bor du?

Fiffiluren sa...

ser fram emot att höra mer om sykursen, vi (Botilda o jag) gick ju den i höstas. Jättekul verkligen! Man lär sig massor. Kurvmallar finns nog att köpa lite varstans. Värre är det med limmet. :-)

Unknown sa...

gu va du är duktig!!snyggt snyggt!!är det inte svårt å få till kantbandet i trikå??har själv än så länge bara vågat mej på de "klara" i bomull, men det finns ju inte i alla fäger man vill ha + att de är så hårda...

Kånkarong sa...

Kurserna är i Björkhagens skola. Kerstin Haldoff har sykurser mån/tis och mönsterkonstruktion ons. Man börjar med teori och rita dom första 3 gångerna (tror jag..) och sen får man jobba fritt - rita och sy efter egna mönster. ABF har även mönsterkonstruktion på Sveavägen men där är det bara rita och jag tycker det vore bra med en kombination. Kerstin är helt toppen och kursren jag går kostade bara 1300 kr för 10 ggr vilket var en av orsakerna att det blev den och inte Tillskärarakademin...

Thea sa...

Charleston: Ja, det var ju från dig och Botilda jag fick tipset - tack!! Vi kanske ses nästa helg i S-ping och kan utvärdera!

E.ko.: Tack! Just denna gång hade jag bandkantare till min coverpro. MEn annars är det faktiskt inte så svårt. Bara man sträcker kantbandet när man syr. Man klipper en 4-5 cm bred remsa, som man syr fast räta mot räta med tyget. Sen pressar man (det är det viktiga, att vara flitig med strykjärnet), viker runtkanten och nålar fast. Sen syr man igen från rätan genom kantband-kantband-tyg-kantband med tvillingnål. Sen klipper man bort överflödigt tyg på avigan.

Kånkarong: Tack för tipset! Jag får nog maila dig, tror jag! Kollar din blogg om du har nån mail där.

Botilda sa...

Jag tror bestämt att jag kommer att åka till Björkhagen i höst ;-) Det låter som en fantastiskt rolig kurs, tack för tipset (igen) Kånkarong.

Unknown sa...

tack tack för grundlig förklaring!ska verkligen test:)trevlig helg!