onsdag 9 april 2008

Då var det dags igen... Ny klänning!

Som jag berättade i förra inlägget tänkte jag sy klart några retrobyxor i går. Men när bandkantaren krånglade orkade jag inte bråka utan gav mig på något annat istället. Och det var att sy den klänning jag tidigare klippt till. Tyget är en favorit som jag köpte på Panduro förra våren. Då blev det till solhattar, men jag köpte extra med en eller ett par klänningar i åtanke. Och nu var det alltså dags.

Redan från början såg jag framför mig kantband i jeanstyg, men när jag skulle köpa det tyckte jag det varalldeles för dyrt och de blåa kunde inte ersätta dem. Det blev till att göra egna, i samma tyg som den förra retroklänningen. Och jag är verkligen grymt petig med dem - när jag syr halslinningen till exempel, så syr jag först ena axeln och stickar ned sömmen. Sen byter jag tråd och syr snedslån. Därefter syr jag ihop nästa axel och byter tråd igen för att sticka ned den axeln också. Men jag syr då bara från ärmhålet fram till kantbandet. Kantbandsskarven syr jag sen ned mot bakstycket för hand med en tråd i samma färg som snedslån.

Material:
Blommigt bomullstyg från Panduro
Jeanstyg till snedslån från Jofotex

Bäst just nu:
Det är så roligt att sy dessa klänningar. Bara fantasin sätter begränsningar för vilka färger man kan ha. Ren och skär avkoppling!

Sämst just nu:
Som vanligt - att jag egentligen inte behöver fler! :-)


10 kommentarer:

LinSar sa...

Va fin den blev.Du har som jag sagt tidigare verkligen öga för tyger.Det passade verkligen till den här.Jag vill med ha fina tyger att välja på känner jag!! ;)

Thea sa...

Tack snälla! Ja, jag bara älskar färg och färgkombinationer! Har insett att jag drömmer om det nästan varje natt...

Helt bergis har du också en massa tyger att frossa i...

Jes sa...

ÅÅÅ dessa klänningar är ju bara för söta älskar verkligen modellen. Jättesöt tyg :)

LinSar sa...

Är denim tyget i den tidigare kläningen från jofotex när du var där nu i helgen?Skulle vilja ha nåt sånt till en tunika till stora tösen.

Thea sa...

Ja, det är denim från Jofotex, men inte från den här gången. Glömde kolla om de hade kvar, för den är så tunn och skön. Men du kan ju knappast skicka ner en bild på den... Kan se om det finns mer nästa gång jag åker.

Gekko sa...

Jättesnygg som vanligt! Ambitiöst med kantbanden! Då är jeanstyget riktigt tunt om du får det genom snedslåvikaren då eller?

Thea sa...

Ja, det är inte jättetunt, men rätt tunt för att vara jeanstyg.

gosi sa...

Det blev verkligen effektfullt med kantbandet i jeans. Blev skitläckert helt enkelt, och som jag sagt tidigare så är modellen superfin!

vouffen sa...

Vilken söt modell med en liten "vinge" på ärmen! Förstår att du syr lite för många ;)

Anonym sa...

Kanonfin. Jeans blev helt rätt till kantbanden.