måndag 25 augusti 2008

Prickig tunika

När jag först fick syn på det här tyget tänkte jag "Å, wow, det här tyget står det Thea på". Och så köpte jag två meter av det och två meter av det som fanns i vitt med bruna prickar. Och det är verkligen jättefint. Men när jag klippte till det blev jag lite osäker på om det var riktigt rätt känsla till barnkläder, för det var väldigt halkigt - och väldigt svårsytt. Jag har blivit bortskämd med ugglor och elefanter på sistone!

En omlottunika i detta tyget blev en utmaning. För att få till det strök jag på formband på båda omlottdelarna och på det halva framstycket innan jag tråcklade ihop först omlottdelarna och sen omlottdelarna och framstycket. Det gick i och för sig bra, men när jag sen skulle sy ärm/sidsömmar var tyget så stretchigt att overlocken bråkade.
Till slut blev den i alla fall klar och med Gekkos hjälp valde jag att ha ett naturvitt kantband. Det blev fint till, tycker jag.

Material:
Prickig trikå från Jofotex
Vit interlock från Nea Nobelle till kantband

Bäst och sämst just nu:
Jag tycker tyget är så himla fint, men, jag vet inte riktigt vad jag ska sy av det. Någon som har något förslag? Jag tror det är rätt mycket viskos i. Och jag är helt enkelt inte van vid såna tyger!

6 kommentarer:

prickig design sa...

Ååååå...Jag älskar prickigt!! Den va helt enkelt superfin! En tunika/top till dig själv kanske?
Tyvärr hann jag inte med på det prickiga denna gången...=0)

Gekko sa...

Oh my God! Den blev ursnygg! Så här innan jag känt på tyget själv så säger jag att det skulle vara perfekt till en enkel tröja i ditt Ottobre Creativemönster, eller varför inte som Syster Blå säger en Tunika
till Thea
?

Jes sa...

Kan bara hålla med den blev verkligen superfin!!! Vilken tur att jag fick de sista johnny hade :)

LinSar sa...

Vilket fint tyg.Vad avis jag blev;D Jag skulle ha tagit med dej när jag va på Jofotex jag som inte hittade så mycket.Det va som sagt för många att välja på.

Retro Elephant sa...

Prickar är alltid fint, speciellt på din söta klänning!

//Lina

OttoPippi sa...

En kjol till mig själv hade jag gjort av detta tyg!!!