lördag 3 januari 2009

Landskapsklänning till Kusin Vitamin

Den här har jag visat förut, fast då i storlek 92. Min svägerska tyckte så mycket om tyget att hon undrade om jag inte skulle kunna sy en till yngsta kusinen också. Visst, visst, så gärna! Lite pysslande med ett större mönster och så var den klar.

Den jag sydde till yngsta dottern har blivit en riktig favorit! Det färgglada landskapstyget lyfter det mesta och klänningen är perfekt att ha utanpå en tröja med jeans eller tights till.

Mönster:
Eget

Material:
Lanskapstyg från Jofotex
Röd mudd från Stoff&Stil som kantband

Bäst just nu:
Att någon ser en något jag har sytt och tycker så mycket om det att de vill ha något likadant. Det är så glädjande och roligt!

Sämst just nu:
En gammal klassiker: rädslan att storleken ska vara fel när man syr något för första gången. Speciellt när man gjort mönstret själv, även om det finns mönster och färdiga kläder att dubbelkolla mot.

15 kommentarer:

Doris_Assar sa...

Åh så fint!! Landskapstyget ihop med rött är ju bara såå fint! (Är sugen på att sy ett linne till mig själv faktiskt ;-) )

fante sa...

Snygg :-D Jag tycker att pojkar ska börja ha klänningar :-D

Fotograf Jenny Thörnberg sa...

Jättefin, inser nu att jag måste nog köpa lite mer landskapstyg, det är ju så fint! Härligt med klännning, får en att längta till sommaren.

Jes sa...

Lika fin som den första gilar erkligen modellen :)

Lilla NovaK sa...

Jättefin! Jag måste verkligen beställa lite av det där underbara landskapstyget snart! Blir så avis på alla som har det! =)

Anna-Snoddas sa...

Jättefin! Rött är nog min favorit till landskapstyget! Såå himla fint! :)

prickig design sa...

sååå fin!!

od Andulky sa...

Underbar!!!

Lilla Gryn sa...

Jag gillar din blogg och läser den gärna. Så därför har jag länkat till den och ger den/dig samtidigt en Award, hoppas det är ok med dig!!

God fortsättning!!

OttoPippi sa...

jag bara älskar denna modell!

an.lo sa...

Otroligt fin, landskap + rött är väldigt snyggt.
En fråga, syr du på muddkantbandet innan du syr ihop plagget? Verkar som de flesta gör på lite olika sätt i sina klädskaparmoment.

Thea sa...

An.lo: Det är lite olilka hur jag gör. Oftast syr jag nog ena axelsömmen först, sen kantar halsen och ena ärmhålet. Därefter syr jag andra axeln, kantar andra ärmhålet och syr sen båda sidsömmarna. Men ibland, speciellt på raglantröjor syr jag klart tröjan först och klipper ett litet jack i och bandkantar runt hela och syr sedan ihop kantbanden. Kantar du utan bandkantare slipper du ju dessutom klippa jacken.

Gekko sa...

Så otroligt snygg och välsydd precis som alltid!

Unknown sa...

kanontfint!!, som vanligt det du syr:)

**erika**

LilleLeo sa...

Åh, den var knallfin! Har ikke sett landskapsstoffet før faktisk.