söndag 8 februari 2009

Hästar och rosa i år igen.

Så här dags förra året hade jag just sytt klart två hästtröjor. En till dotterns bästis som skulle fylla fyra och ha kalas och en till dottern själv. Nu i år fyller tjejerna fem. Fortfarande är hästar och rosa en favorit hos kompisen, men den gamla tröjan har blivit för liten. Det fick bli en ny!

I år satsade jag på en lite annan variant, med rosa bomull/lycra trikå som bas, cerisa dekorsömmar och en svarta hingsteninspirerad hästapplikation. Jag vågar nog tro att den ska kunna gå hem... Jag frågade när vi köpte tyget om min tjej också ville ha en. Men, nej, hon ville ha en blå. Ljusblå. Jaha, men i den färgen fanns inte tyget, så det fick vara för den här gången. Men när jag sen hade klippt till tröjan kom det: "Mamma, en sån vill jag också ha!". Får se, jag har beställt lite ljusblå bomull/lycra från Tygpyssling. Det kanske får bli en till storasyster också. Funderar på om den går mer i turkos? Vore inte så dumt med ljusturkos med mörkturkosa dekorsömmar heller?

Hästen är som sagt ritad efter inspiration från en av min barndoms absoluta favoritböcker: Den Svarta Hingsten. Som jag har slukat de böckerna! Applikationen gjorde jag som vanligt. Trots allt pill så är nog den här den mest lyckade applikation jag har åstadkommit någonsin.

Mönster:
Ottobre creative workshop 301

Material:
Ljusrosa bomull/lycra från Jofotex. Jag har snöat in lite på bomull/lycra just nu. Gillar det materialet. Lättsytt, mjukt och håller form och noppar inte (tror jag iaf!).
Brun interlock från Nea Nobelle
Dekorsömmarna är en topcoversöm sydd på min Pfaff creative 4874.

Bäst just nu:
Jag är faktiskt ruggigt nöjd! Tror (och hoppas!) att det kan vara en riktigt fullträff (om födelsedagsbarnet inte har ändrat smak på sistone förstås). Sen är det såklart extra kul att applikationen blev så bra, trots pillet. Färgkombon var också lyckad. (Jaja, nog med självbelåtenhet! :-)

Sämst just nu:
Att det blev ett och annat hoppstygn på dekorsömmen. Dem fick jag sy fast för hand efteråt. Tyvärr har Pfaffen ingen bra, stadig pressarfot till topcoversömmen. Där har man bara en tunn, sladdrig, plastig sak som såklart gör det svårt för maskinen att tugga sig över skarvar som axelsömmar.

25 kommentarer:

Doris_Assar sa...

Ojoj vilken proffsig applikation! Är helt säker på att tröjan kommer att gå hem! :-)

Mallaching sa...

Aaaa du e så himla proffsig!!!

SiriR sa...

Søt genser med fin finish, håper jeg blir like flink en dag!

Heilt spesiell sa...

Du syr så pent at jeg gir meg over!!Bare lekkert å se på!

prickig design sa...

verkligen jättefin!!! vilken applikation!trodde det var ett tryck först! grym!

Bustråden sa...

Jättefin, blir säkert uppskattad!

Pyssellycka sa...

Fin applikation! Proffsigt!

Jag håller helt med om pfaffens plastfot! Skandal! Jag har övergett den och kör med vanliga, tyvärr ser man inte mycket var man syr istället... Suck.

Anja Allvin sa...

Så himla stilig!!!!

Katarina sa...

Grymt snygg! Som vanligt :-)

Linda Muhr sa...

underbart fin!

Härliga färgkombos!

Kram Linda

od Andulky sa...

Jättefin! Så himla proffsig!

Ellilo sa...

Supersnyggt! Måste varit pilligt med applikationen.

Camilla Porsman sa...

Åh vad du är duktig, jag blir ju alldeles matt. Otroligt snyggt och proffsigt!

Spjuver Design sa...

Du lyckas verkligen med applikationerna. Superproffsigt!

Fit mum sa...

Den var knallfin. Må sjekke hvordan du gjør slike applikasjoner, for denne ville nok falle i GOD smak hos schnuppa!

kilje sa...

Jag hade gjort vad som helst för en sån tröja i 4-15 års ålder. Under den tiden var hästarna mitt liv (sydde ett hästtacke, så sydde gjorde jag även då)Får nu något konstigt rosaglimmrande nostalgiskt i blicken...

Madebycarran sa...

Tack för det kanonbra beskrivningen du gjort på hur du gör dina applikationer! Tokvärdefullt för en nybörjare som jag....

fante sa...

Kan du ens göra något som inte är snyggt?!? :-D

Strömming sa...

Klart den tröjan kommer gå hem. Den är ju GRYM!

Anna H sa...

Du har fått en award i min blogg =)

Jes sa...

Underbar tröja applikationen blev verkligen underbart snygg!!!! Födelsedags barnet kommer garanterat bli nöjd :)

Gekko sa...

Härlig tröja! Gullklumpen blev helt till sig när hon såg tröjan. "Mamma, en häst!"
Den väcker barndomsminnen även hos mig, jag hade kunnat göra vad som helst för att få en så fin tröja!

Gekko sa...

Okej, nu såg Gullklumpen bilderna ånnu en gång och sa med eftertryck: "Mamma, e vill också en rosa tröja med fart hest!" (ordagrant. e=jag, fart=svart)

Så då får jag kanske se till att få tid för det! poppis är du i vilket fall!

Thea sa...

Klart gullklumpen ska ha en hest-tröja! :-) Krama om henne från mig!

Anna sa...

Mer hästar finns på www.ponny.nu/blog och skicka gärna hästtips till mig, så kan jag länka...

/Anna på www.ponny.nu/blog