torsdag 5 februari 2009

Produktutveckling

Länge har jag haft i tankarna att sy en klänning i samma stil som retrobrallorna, dvs tight passform och knytband. Sen skulle den vara något utsälld från midjan och för att kompensera den snäva passformen ville jag göra den klockad. Här är första försöket!

Festligt nog kom ett mail från en av mina bloggläsare häromdagen, när mönstret och klänningen låg tillklippt på vardagsrumsbordet. Hon föreslog att jag skulle sy just en klänning i retrobrallstuk, med knytband och sluta strax ovenför knäet. Visst är det festligt?!

Ännu längre än jag haft modellen i tankarna har jag haft det fina tyget på hyllan. Jag fick det av mamma som haft det sen 70-talet nån gång. En härligt interlock med svartvitt mönster. Jag funderade ett tag på vilken färg jag skulle ha till. Jag gillar ju rött, men tyckte att det var lite för väntat med röda kantband till svartvitt. Turkost? Aqua? Men så föll valet på orange ändå (någon som är förvånad?). Som balans fållade jag med orange nedtill också.

När klänningen var klar och jag blev alldeles uppsprallad över att den blev precis som jag hade tänkt mig kom jag på att jag behövde något till. Fram med lite orange Eisertrikå och snickra ihop ett par matchande tights.

I morse fick dottern på sig sin nya outfit. På öppna förskolan idag satt en mamma jag känner bredvid mig och sa plötsligt. "Vilka fina kläder hon har. Vad är det för märke?" (Hon hade suttit och sneglat på lappen utan att känna igen märket KokaLal. :-)) Då blir man lite stolt!

Mönster:
Klänning - eget
Tights: Ottobre 4/04. De är långa i passformen, tycker jag, så jag klippte till utan fåll och gjorde fållen extra bred.

Material:
Till klänningen: Interlocktrikå från mammas tyggömma - tack! Muddväv från Ohlssons tyger.
Till tightsen: Orange ribbtrikå från Eiser, köpt via Tradera i våras.

Bäst just nu:
Jag är så nöjd med min nya modell. Bra på första försöket (och det är inte direkt alltid det händer). Har massor av tankar i huvudet. En med stjärna på magen på gång och tänker mig tunnare varianter till sommaren.

Sämst just nu:
Skulle vilja hinna göra alla nya idéer på en gång, men det går ju inte...

28 kommentarer:

Madebycarran sa...

Åh, vilka ideer du har! Klänningen blev ju en riktig höjdare!

Hello sa...

Snygg, snygg, snygg!!

Jes sa...

Superduper snygg:)

Vindling sa...

Mycket snygg!

Bobo/Rumba de kransen sa...

Skitfin! Och vilken lycka att få ett sånt tyg!

od Andulky sa...

Jättefin! Självklart ska du känna dig stolt!

OttoPippi sa...

Den här modellen blev väldigt snygg!!!! Vad kul att andra mammor undrar vilket känt lyxmärke det är på ens hemmagjorda kläder :-) :-)

Det enda dumma med knytbanden (som annars är så bra att reglera plagget med) är att det kan skava på axeln om en jacka tynger ner. Min ena dotter klagar ibland på det...

Doris_Assar sa...

Va kul med kommentaren på öppna förskolan! Kläderna är ju verkligen snyggare än "köpta"! :-) Jättefint!!

Mimmi sa...

Underbart tyg och underbar modell!!!!

Känner igen det hela - vill hinna med både det ena och det andra. Tre månader helt ensam (åtminstone utan någon som "påckade på" ens uppmärksamhet) skulle inte räcka, eller? En helg får man nöja sig med....

Retro Elephant sa...

Väldigt läckert!

//Lina

IRMa sa...

Gillar verkligen kombinationen, jättesnyggt.

JNYdesign sa...

Super snygg, verkligen, påminnner i modellen om min Vågade Ränder klänning, fast bara att den är klockad förstås och tigth och utsvängd, jag gillar modellen skarpt.

Äppel Päppel sa...

Otroligt fint! Tyget är helt underbart!

Junebacken sa...

Jättesnygg modell och härlig färgkombo, en riktig vitaminkick! Jag gillar det svartvita i kombination med enfärgat. Tightsen är ju också riktigt härliga i färgen.

florin design sa...

Som vanlig helt fantastiskt fint!!!! Tyget är ju underbart!!!

Kaja sa...

Jättefint! Satt faktiskt och klurade på när du skulle komma med retroklänning häromdagen. Fick visst svar snabbare än jag hade tänkt mig...

Cecilia & Busiga ungar sa...

Jättehärligt mönster på klänningen. Snygg blev den också. Gillade tightsen till.

Heilt spesiell sa...

Så genialt!Knallfint ble det!

Lotta Sultan sa...

tjusigt!
perfekt till retrobrallorna.

Dr. Gill sa...

Nydelig sett!

SiriR sa...

Veldig søt kjole! Og stilig stoff fra 70 tallet.

Helen sa...

Så himla fin!

Fit mum sa...

Nydelig kjole og herlig tekstil/mønster!

Strömming sa...

Underbart snygg! :D (Det här kommer nog bli nästa plagg som kopieras /inspirerar hej vilt på bloggarna!)

Pyssellycka sa...

Näe vilken fin! Succé!

Cantina sa...

Vad fin den blev!! Mycket smart idé att göra en klänning med samma stuk som retrobrallorna! Tack för inspirationen! Snyggt tyg också!

rino sa...

vad snygg den blev, svart och vitt är så coolt ihop med nån stark färg

ja... det är så frustrerande att inte ha tid att prova alla idéer!!!

Gekko sa...

Häftig modell, du imponerar som vanligt!