onsdag 25 februari 2009

Syskonmatchiga elefanter

Det är nu ett tag sen jag fick den här beställningen; en body i strl 62 och en tröja i strl 98, båda med elefanttyg på ärmarna, brunt fram och bak och en applicerad elefant framtill. Beställaren berättade dock att det inte var någon brådska eftersom bodyn ändå inte skulle komma att behövas förrän lite längre fram i vår. Och det var tur att jag fick lite mental förberedelse, för den här beställningen har jag faktiskt gruvat mig lite för. Det är givetvis jätteroligt att få en beställning till ett blivande storasyskon och en litet småsyskon, inte så. Däremot är det något speciellt med just omlottbodies. Först det momentet med bandkantningen. Kantbandet ska inte vara för bubbligt och inte för stramt och sömmen ska hålla sig på plats i kurvorna. Inte helt skitenkelt alla gånger. Sen det där med tryckknapparna. Hamnar de fel så blir hela bodyn sned och då spelar det ingen roll hur bra man fick till kantbanden. Och den här gången skulle jag dessutom dra till med en applicerad elefant. Noga, noga. Jag gjorde faktiskt plaggen i flera steg och vilade emellan. Hoppas verkligen att beställaren är nöjd med dem.

Applikationen sydde jag så här. Elefanten fick bli lite mindre och annorlunda placerad på bodyn, för man vill ju inte ha den mitt på byxlinningen..

När jag hade klippt till tröjan och bodyn insåg jag att jag skulle ha tagit ett annat enfärgat tyg för att få det ännu bättre ton-i-ton med elefanterna. Alltså klippte jag till det enfärgade en gång till. Men då hade jag ju fram- och bakstycken över. Om jag inte gjorde något nu var jag helt säker på att de skulle bli liggande i UFO-hyllan i evig tid. Därför klippte jag till ärmar i randig tyg och sydde en body och en tröja till, samtidigt. Visserligen har inga av mina ungar de storlekarna nu, men de växer ju och det kommer nya små runt om i bekantskapskretsen.

Mönster:
Tröja: Ett anpassat Ottobremönster
Omlottbody: Ottobre 6 2007. Jag älskar det mönstret och är SÅ glad att Ottobre tagit fram det.

Material:
Elefanttyg, brun interlock och randig interlock från Jofotex.
Enfärgat (till de randiga plaggen) minns jag inte var jag köpt.
Kantbanden är gjorda av remsor i samma tyg som resp plagg
Brun mudd från Hilco till tröjornas halsringning
Knappar och tång från Prym
Vit interlock från Nea Nobelle till applikationerna

Bäst just nu:
Allra mest nöjd är jag nog faktiskt med bandkantningen (se närbilden ovan). Den blev så gott som helt perfekt den (tror jag iaf!). Kul att kurvorna funkade så bra. Det känns som att jag börjar bli riktig kompis med min Coverpro. (En vacker dag ska jag försöka knåpa ihop en bildserie om hur jag bandkantar).

Sämst just nu:
Elefantplaggen kom faktiskt inte helt till sin rätt på den här bilden. Konstigt, när den andra funkade bra. Sen kan perfektionisten jag inte sluta önska att mina applikationer ska vara lika exakta som en maskinbroderad sådan. Men det gissar jag är omöjligt, tyvärr... :-)




20 kommentarer:

od Andulky sa...

Superfina!!! Håller med om att det är klurigt med omlottbodies :-):

Ceci sa...

De blev ju hur fina som helst!

Malin sa...

Jättefina! Jag som tänkt göra en liknande grej fast en flodisapplikation på i kombination med flodistyget... hoppas du inte tror att jag snor idén bara... kan vara lite känsligt sånt där. Men nu har jag ännu inte ens klippt i tyget... :-D

Heimlaga sa...

Du syr hur proffsigt som helst!

SiriR sa...

Kjempefine! Er sikker på bestilleren blir fornøyd.

LinSar sa...

Jätte läckert.Håller med dej om att omlott bodyn är så kul att sy.Jag har turen att framåt sommaren få sy dem till ett par tvillingar.Det ska bli extra kul:)

Henrietta sa...

Kanon snyggt!! Jag tror absolut att beställaren blir nöjd!

Thea sa...

Malin, äh, det går väl inte att sno en sån idé!! Jättekul att göra en med flodisar. Det skulle jag också vilja och så blir det säkert en vacker dag! Hoppas du inte tycker jag snor din idé då? ;-)

Heilt spesiell sa...

Utrolig profft resultat til slutt iallefall.Helt nydelig fint syr du.Tenker det var litt jobb med både kantbånd og trykknapper.Fikk lyst å sy omslagsbody selv når jeg så bildene.Nydelig arbeid og veldig inspirerende.

Doris_Assar sa...

Oj, vilket pill, men vad bra det blev! :-)

Fit mum sa...

dette mestrer du supert! Plaggene var kjempefine, og kantbåndene dine misunner jeg deg virkelig!!

gosi sa...

Vilka supersnygga syskontröjor! Klart att dom kommer bli till belåtenhet, underbara helt enkelt:)

HegeS -LykkeTROLL- sa...

Kjempetøffe!

Syserine sa...

jag drömmer om att kunde sy kantband som det där, fantastisk fint!

Retro Elephant sa...

Vekrligen helfestliga! Du är så duktig du!

//Lina

Gekko sa...

Vet du, när jag såg bilderna först (innan jag läst texten) så trodde jag att elefanterna var screentryckta. Det är väl ett bra betyg!?

Förstår vad du menar med omlottbodyen, jag sydde klart en till en beställning för ett par veckor sedan men har inte vågat sätta i tryckknapparna ännu. Den blev helt perfekt så jag är livrädd för att klanta mig! Skönt att det gick bra för dig, det ger hopp! Den måste skickas i helgen så det är väl bara att bita ihop och klämma fast...

Thea sa...

Ahh, skönt att fler känner som jag. Det är nån slags mental spärr, det där. Kram!

fante sa...

Jag tycker också att det är nervöst med tryckknappar ;-) Och precis som Gekko så trodde jag att applikationen var tryckt. Gissa om jag blev förvånad då jag läste ;-) Snyggt :-)

SigneLiten sa...

Vilken helt perfekt och snygg bandkantning! Jättefina elefantplagg.
Jag önskar mig också en CoverPro!

Kobra sa...

Så utrolig mye flott du har laget!! :)