torsdag 10 december 2009

Dregelscarves

Så var det dags även för mig att sy en samling dregelscarves. Jag gjorde två redan för länge, länge sen, men sen dess har det inte blivit av. Men det ligger så många fina tygsnuttar här hemma att jag inte kunde låta bli att sy några stycken.

Scarvesarna (säger man så?) har två knappar så man kan justera storleken lite.

Det krävs att man håller tungan rätt i mun när man syr böjarna. Jag lättade på pressarfotstrycket lite så blev det enklare. Och sydde lite, lyfte pressarfoten, sydde lite, lyfte pressarfoten... Ja, det blev ett par kasserade exemplat på vägen. :-)

Mönster:
Eget, lite reviderat sen sist.

Material:
Diverse

Bäst just nu:
Att få användning för en massa "tygspill" och att få matcha färger!

Sämst just nu:
Att jag har sprillans nya knivar till overlocken som jag inte har monterat på. Och de har legat i en månad.

17 kommentarer:

Benglan sa...

Fina! Har också läänge tänkt sy dregelscarfs :) Kanske dags att ta tag i det snart. Har förresten hittat en hel mängd finska bloggar som är helt fantastiska. Fattar inte ngt men bilderna talar ju för sig själv :)
Tack för kommentaren på min blogg. Kul att kunna inspirera :)

Villa Nystuga sa...

Fina och mycket praktiska :)
Ja, det här med att "ta svängar" med en overlock är något jag absolut inte bemästrar. Blir att jag syr ändarna som en spets istället. Då kan man så ifrån två håll. Det blir lite mer trådar att knyta, men annars ser det INTE bra ut kan jag lova ;)

Benglan sa...

Undrar förresten hur oftan man för byta knivar? Har sytt i flera år, men aldrig gjort det. Kanske bör göra det snart..

od Andulky sa...

Jättefina! Jag brukar också oftast köra spetsar på mina dregglisar.
Ser ut som godis med alla fina tyger!!

Gekko sa...

Jättefina! Behöver du byta knivar då? Jag fick slipa de i min förra (lånade) overlock efter att ha kört över en nål, annars har jag aldrig slipat eller bytt.

Fia sa...

Lämna in dina knivar till Sliperi Eggen (inte min butik...) där kostade det 25 kr/st att slipa mina knivar som jag kört på nålar med. (jag vet, ska man inte göra men det kan ju ändå hända...)
Googla så hittar du dem.
Ja,svängar på overlock kräver verkligen övning innan de blir snygga/acceptabla. Borde också sy en bunt dreggelscarfs av mina tygslattar. Kanske i jul?

Madelene sa...

Gör fina! :0D

Thea sa...

Smart med spetsar istället för hörn... Kanske skulle eliminera antalet kasserade scarves...

Och apropå extra knivar: Jag tyckte det var bra att ha två stycken. Då kan man skicka iväg det ena paret (tack för tipset, Fia) och använda det andra under tiden. Nästa gång det är dags att slpa gör man tvärtom. Så det är inte för att jag behöver byta egentligen, utan för att jag behöver slipa oftare än jag servar maskinen. Det händer ju att en eller annan nål blir överkörd och syr man mycket i fleece så sliter det visst på knivarna.

GOBLIgobli sa...

Hmm, precis som med dagiskassen är jag åter sist med att inte ha sytt en enda dregglis. :-o Fast jag vill ju! Finfina är de.

(Psst, bilden går inte att förstora, blir bara en "fil-box") ;-)

MinaMirakel sa...

Finfina dregglisar, har hellre aldrig sytt några men har mängder med tygsnuttar.
Har ett mönster på en vändsydd modell men det verkar vara lite joxigt./Åsa

Marie Frost sa...

Fina dreglisar!¨

Ett tips för att göra det lättare i svängarna är att sy med 3-trådig söm istället för 4-trådig. Det blir mycket lättare att vrida tyget utan att det blir fult då!

Marie Frost sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Made by Inferno sa...

Kanske lite överkurs att sätta kantband på en dregglis eg. men annars borde det väl fungera att göra som du gjort med babyhängselbyxorna och avslutet på deras hängslen??
En tanke bara, som jag måste gå och testa på en gång förresten, om inte annat bara för att få att öva på det avslutet innan jag syr "skarpt"

Thea sa...

Oj vad många bra tips man får! Tack!!

Anonym sa...

Syr för tillfället dreggellappar för brinnande livet då min fyramånaders kille beter sig som ett vattenfall. Men jag har gjort så att jag syr delen som ska vara mot halsen med avigsidan ut för att få drt mjukare. Sen vänder jag på alltihop och syr med rätsidorna utåt från de två sömmarna från flikarna i nacken till scarfsspetsen. Hälsningar
Ylva

Emmelie sa...

Hej, udrar lite hur du gjort dregglisarna. Är överdelen av dregglisen störr än botten. Är d så du får dem lite vad ska man säga fluffiga/uppstående?

Thea sa...

Ja, över och underdelen har lite olika form. Man kan säga att underdelen är den som har form, ser lite ut som en haklapp, och överdelen är bredare, men har istället ingen form. De båda delarna har dock samma omkrets. På så vis faller tyget från överdelen ned när man syr ihop de båda lagren. Fiffigt va? :-)