söndag 27 juni 2010

Prästkragar i stretchfrotté

Vilken midsommarhelg det har varit! Fantastiskt! Jag kan inte minnas senast midsommar var så varmt och vackert. Och när vi nu pratar midsommar kan jag inte låta bli att visa hur fina mina tjejer var i sina nya klänningar i stretchfrotté med prästkragar på. Mycket somrigare än så kan det inte bli!

Mönstret har jag knåpat ihop själv. Jag ville ha ganska enkla klännignar som är sköna att leka i. Äldsta dottern bad att de skulle vara lite vidare i ärmarna, dvs inte ha kantband utan sys med fåll istället. Lillasyster är inga som helst problem att få på något som ens påminner om en klänning, medan storasyster är betydligt mer sparsmakad. Nu var i alla fall båda nöjda och med det var även deras mor glad!

Mönster:
Eget, strl 104 och 122.

Material:
Grymt fin och skön stretchfrotté i rött resp lime med prästkragar på från Lasten Metsola.

Bäst just nu:
Det är så kul när man ser något i huvudet innan man börjar ett projekt och sen blir det precis så. Så var det den här gången. Jag tycker att tyget är helt underbart (inte helt gratis dock, 24,90 Euro per meter). Speciellt svag blev jag för det röda som bröt mot sommargrönskan så himla fint.

Sämst just nu:
Att jag inte hade något kantband som gick i exakt samma ton som det limegröna tyget. Jag ville inte ta något som gick ton-i-ton utan bröt av med vitt istället. Det blev också fint, men jag hade ännu hellre velat ha grönt.

26 kommentarer:

Villa Nystuga sa...

Vilket underbart tyg!!! Förstår att klänningarna blev omtyckta :)

Villa Nystuga sa...

MEEEEEEEN!!! Går det inte att få den finska sidan på engelska? Så många vackra tyger ju :(

KRUMELEJ sa...

Åh, så söta de blev. Tygerna är helt ljuvliga!

fabelblå sa...

De var kjempefine! Herlige stoffer!

Benglan sa...

Fina klänningar!
Hoppas ni haft en härlig midsommar!

JuMel sa...

Helt underbara klänningar, tyget är ju helt fantastiskt fint!

Thea sa...

Tack! :-)

SKROTdesign: Testa att använd google translator
(finns en knapp i högra hörnet). Då blir sidan översatt. Hjälpligt i alla fall. Jag kan inte heller någon finska, tyvärr...

od Andulky sa...

Superfina!!

SiriR sa...

For et utrolig kult stoff!!
Så søte kjoler:)

Pernilla sa...

Riktigt sommriga och lekvänliga, super fina!!

grønn sa...

Herlig kjoler! Stoffene var utrolig fine.

Anonym sa...

Verkligen sommarhärliga klänningar!!

Jo sa...

Väldigt fina och somriga, perfekta midsommarklänningar! :)

Maria sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Maria sa...

Nydelige kjoler i fantastisk stoff:)

MinaMirakel sa...

Ljuvliga i sommargrönskan!/Åsa

Pyssellycka sa...

Åh, vilka härliga klänningar! Stretchfrotté är verkligen ett härligt material. Perfekt för sommarkläder!

Unknown sa...

Åh! Jag såg det där tyget helt nyligen men fattade just ingenting. Har en väninna jag tänkte be om hjälp som kan finska. Men google translator kanske kan hjälpa till! Superfina! Du gör så mycket fint! Grattis till det nya lilla livet i magen med minns jag att jag läste!

Liten og stilig sa...

Utrolig stilige kjoler og skikkelig kult stoff!!

Anki sa...

Superfina klänningar i härliga tyger!

Doris_Assar sa...

Wow!!

Rødtopp sa...

Rett og slett supernydelige kjoler :) Så fantastisk tøy da!

jenny sa...

jättefina klänningar! Tyget är underbart!

gabbiloo sa...

Vilka ljuvliga klänningar,ett tydligt bevis på att enkla modeller kan vara minst lika fina.Men har du några tips på vart man kan hitta enfärgad strechfrotte?Trodde det var enkelt att hitta men inte på "mina" sidor.

Jes sa...

ÅÅÅÅ så fina klänningarna blev :)!!!!
Man ska inte underskata "enkla" modeller, ofta är de de som vinner i längden.
Jag har inte hunnit sy i mina prästkragar ännu men attans va sugen jag blev nu :)

Anonym sa...

Charleston: Tack för det tipet. Ska testa!

Gabbiloo: Nej, tyvärr har jag inget bra tips. Lasten Metsola har lite. Sen har jag köpt på olika ställen under olika tider. Det är synd att det är lite svårt att få tag på.
//Thea