onsdag 12 januari 2011

Till nya rinniga näsor


Klockan halv nio sov alla tre. Maken tog en god bok och jag sydde lite. Nästan som vanligt, innan vi blev trebarnsföräldrar. Jag passade på att leta bland tygstuvarna och knåpa ihop ett par näsduksfodral. Det var precis lagom sömnad och riktigt roligt att leta tyger. Som foder har jag ett tunt gardinfoder. Det är lite glatt, så näsdukarna glider lätt ned i fodralet. Även overlocken gillar att det inte blir för tjockt.

Näsduksfodral kan verkligen behövas nu när skola och dagis har börjat, förkylingar och influensor grasserar och snön vräker ner. IGEN! De är så bra små gå-bort-presenter, tycker jag. Min snälla barnmorska på MVC fick ett när jag var där senast. En annan gång använde jag dem som placeringskort på en tjejmiddag. Jag lade ett näsduksfodral på varje tallrik och så fick gästerna ta en liten matchande tygbit när de kom (dem hade storasyster hjälpt mig att klippa). Man fick sen sitta på den plats som hade näsduksfodralet som matchade tygbiten. Skoj va?

Mönster:
Inget konstigt, två tygbitar , 15 * 17 cm. Sen gör man så här.

Material:
Diverse resbitar av olika tyger och tunt gardinfoder som foder.

Bäst just nu:
Ett otroligt bra sätt att få användning för små restbitar av tyger man tycker om.

Sämst just nu:
Att det går åt så många namnlappar när man syr näsduksfodral. För det är ju kul när de blir lite personliga. Tänk, jag har snart gjotr slut på mina femhundra namnlappa jag beställde förra hösten. OCh då har bara sju av dem gått till näsduksfodral...

9 kommentarer:

Pintse sa...

Härliga!! :)

Anonym sa...

Härlig kväll... Det gäller att ha bra sömnrutiner när man har tre barn, om man nu vill ha lite vuxentid också. Här läggs tvååringen senast 19.00, 5 åringen 19.30 och 8 åringen ska släcka vid 20.00. Sedan har vi några lugna timmar framför oss och de är verkligen guld värda...

Bra idé att använda näsduksfodralen till bordplacering förresten.

ealina sa...

Skojjig idé med bordsplaceringen!
Fina näsduksfodral :)

Camilla sa...

Ska också prova sy sådana, våra dagisfröknar ska nog få varsin tänkte jag. De går väl alltid runt med näsdukar i fickorna. Tack för inspirationen.

Mimmi sa...

Hmmm, inser att en systuga på övervåning vore guld värd även om det i så fall skulle bli betydligt mycket mindre än min stora nere i källaren. Det skulle bli betydligt mer tillsammanstid med sambon även om jag sydde.

Jag har så svårt att ta tag i dessa "små" sömnadsprojekt, men när man väl gör det så går det ju så snabbt och lätt. Jag hoppas på inspiration ifrån dig ;-)

Thea sa...

Mimmi, mitt syrum ligger också på nedervåningen. Det gäller att inreda systugan lite mysigt så att en skön stol och läslampa får plats. Om man har utrymmet förstås.

Mia sa...

Grattis till läggning. Här ligger sonen och sjunger, tio över tio. Suck.

Jättefina fodral. Lite meditativ sömnad kan jag tänka mig. Och visst vore det bra om styckkostnaden på namnlappar var lägre just för såna här små projekt. Klart de ska vara personliga!

Hoppas, hoppas att ni får vara friska i dessa virustider (det sämsta med back-to-dagis).

Pelikan sa...

Så läckra! Och vilka vackra tyger! Men hur sjutton används de? Vilka näsdukar stoppar man in, hur många och hur ska de vikas innan?

Anonym sa...

Såna vanliga engångsnäsdukar. Ett litet paket passar vperfekt i fodralet.
//Thea