onsdag 16 februari 2011

Gekko-cool


Vilket härligt tyg! Ni har säkert inte missat att Gekko designat sitt eget tyg till sin kollektion. Hon kommer att sälja på metervara också och var så gullig och skickade mig en liten bit i present! Tack!!

Det fick direkt bli en liten body till lillebror. Bruna kantband och turkosa topcoversömmar. Mums!

Jag kunde inte låta bli att visa en bild på hur det kan gå när man har extrem tur och kantbandet preciiiiis räcker till. Oftast brukar det ju vara tvärtom.  När det blir så här är det en symässig lyckodag!  Det är då man ska testa alla svåra grejer och ge sig i kast med utmaningar. ;-)

Sen fick det bli ett litet tips också, på sista bilden. När jag syr ner overlocksömmarna i ärmsluten brukar jag alltid börja utifrån och sy inåt. Nu har jag testat att vända och sy inifrån och ut istället. Det är mycket enklare och blir snyggare. Så kanske ni andra alltid har gjort, men för mig var det nytt!

Mönster:
Eget, strl 62

Material:
Gekkos tyg "cirkus" i bomull/lycra. Såååå coolt och skönt!

Bäst just nu:
Ja, tyget gjorde ju bodyn, helt klart!

Sämst just nu:
Sega förkylningar som inte vill släppa.

13 kommentarer:

Anki sa...

Supersnygg! Å det ska bli kul att se vad du gett dig på mer med sån tur, kanske en trisslott ;-)

fante sa...

Vilken fantastisk tur med kantbandet! :-) Själv har jag alltid haft minst 2 cm till godo ;-)

JuMel sa...

Kanonsnyggt! Vill verkligen ha det tyget:) Tack för tipset också.

od Andulky sa...

Helt underbar!!

Syserine sa...

Jag syr också alltid utifrån och in, men tycker det är svårt att få det snyggt. Min maskin matar heller inte så himla bra när det är tjockt och man börjar helt ytterst i tygkanten. Vad gör du med overlocktrådremsan? Festar du den först? Jag brukar lägga den inunder skarven, men det blir kanske krångligt om man syr inifrån. Vad kul att ha topcover! Kan inte du visa ett kort på maskinen och sömmen vid tillfälle?

Mirre Syr sa...

Underbart tyg och ibland står sygudarna på rätt sida!! :-)
//Mirre

Onomak sa...

Tack för tipset! Jättefin body!

Kånkarong sa...

Ja, det tyget måste jag helt klart köpa!

Förutom att det blir en symässig lyckodag så känner man sig så härligt våghalsig när man chansar på att remsan ska räcka och den gör det sådär precist. ;) Nörderi så det förslår. :)

Thea sa...

Haha, Kånkarong, visst är det så! Rätt torftiga och spänningslösa liv vi lever! :-D

Unknown sa...

JA så snyggt! Både bodyn och tyget!!!

Pernilla sa...

Snygg! tyget är så härligt tycker jag.

Benglan sa...

Snyggt. Är mönstret i svart eller mörkbrunt?

Thea sa...

Mörkbrunt. Och botten är lite benvit.