lördag 28 maj 2011

Prassliga shorts och egna passpoaler

Har ni provat att göra eget passpoalband? Det är superenkelt och hur kul som helst! Man kan nog nöja sig med att bara vika en tygremsa och ha som passpoal, men jag köpte 2 mm passpoalsnöre av Bibbi (kostar bara 2 kr/m). Sen klippte jag en remsa på 2,5 cm och vek runt snöret. Med pressarfoten för dolt blixtås sydde jag en söm nära snörets kant. Vips, så hade jag min egen passpoal i precis det tyg jag ville. Det firade jag med att ha passpoaler på så många ställen som möjligt på de här byxorna; besparingar, bakfickor, framfickor och sidficka. Jag kanske skulle haft även nedtill? Sen matchade jag med insidan på linningen i samma tyg. Snoddar med stroppar längst den på benen så man kan dra åt om man inte vill ha flaxiga byxor. Dottern ville ha den lilla coola detaljen...

Och nu till tyget. SOM jag har jagat det här tyget! I flera år! Det är ett prassligt byxtyg i bomull. Lite som poplin, fast aningen tjockare. Helt underbart till sommarbyxor; svalt och skönt. Det kommer från TopTex och är köpt genom Ottobredesign och Tygpyssling. Jag måste faktiskt skriva båda, även om det ser lite kontigt ut. Det var nämligen så att jag tyget i senaste Ottobre. Då mailade jag Alexandra på Tygpyssling och hörde om hon kunde ta in det, eftersom hon säljer TopTex:s tyger. Medan hon kollade med TopTex mailade jag Ottobre och hörde om man kunde få tag på tyget genom dem, trots att man inte kan handla från OttobreShop från Sverige. Ni förstår hur ivrig jag var? Ottobre erbjöd sig att skicka mig tyg och jag beställde. Sen hörde jag inget från dem på ett litet tag, men Tygpyssling fick hem tygerna och skickade provbitar till mig. Jag beställde i fyra färger. Och då kom beskedet från Ottobre att mina tyger var packade och klara! Så nu sitter jag med en väääldig massa metrar av det fina tyget! Och jag är inte det minsta missnöjd – det kommer att bli sköna och snygga byxor av det många somrar framöver!

Mönster:
Eget, strl 122/128. Samma som dessa.

Material:
Biotvättad bomull “Bio-washed Cotton”i en beige ton. Tygpyssling kallar den för “Duva” och Ottobreshop “Sand”.
Mudd från tyghyllan.

Bäst just nu:
Att äntligen fått tag på tyget! Precis sånt jag vill sy alla mina sommarshorts i. Och till mig själv också! Jag älskar det! Det enda är att jag gärna skulle vilja ha det i rött, marint, ljusgult också. Nu fanns det i ljusgrönt och rosa om man ville ha lite färg.

Tack:
Stort tack till Alexandra på Tygpyssling! Flera gånger har hon försökt att få tag på ett sånt här tyg till mig och nu lyckades det! Ytterligare ett stort tack till Ottobre Design som skickade tyget från Finland till mig! Kan förresten tipsa om att de ha många tyger man hittar i tidningen i sin Etsybutik. Tyvärr fanns dock inte detta tyg där.

6 kommentarer:

Hanna Engkvist sa...

Åh! Passpoaler har jag velat testa men inte kommit mig för att göra det än. Så bra det blev!

Barbro sa...

Hvilken lykke!!! Så fantastisk lykke følelse når en endelig finner et stoff man har letet etter i aldrig så lang tid! Hipp hurra! Flotte bukser ble det av de også.

Älsklingsfrö sa...

Åh du är som alltid helt underbart ambitiös *ler* och du gjorde mig helt klart väldigt nyfiken på tyget. Grymt coola shorts blev det också!

Karin sa...

Jättefina shorts! Tipsar om att man även kan sy passpoaler utan snöre. Ta en remsa tyg och vik den fyrdubbelt och sticka ned. Sedan har du en passpoal. Om du inte har snöret hemma och blir jättesugen på att sy såhär fina shorts alltså...

Jes sa...

Wow, snyggt, och va sugen jag blev på att prova paspoal :)

Thea sa...

Karinottilia: Tack, det var ett bra tips! Måste testas!

Jes: Kör hårt! :-)