måndag 13 juni 2011

Snygga snabbsprundet steg för steg

Första gången jag såg ett sånt här sprund var när Kånkarong visade ett av hennes nysydda plagg för mig. Jag blev såld! Så himla praktiskt att slippa skarvar med kantbandet, så efter det har jag nästan bara sytt såna. Eftersom jag fått en hel del frågor om hur man syr dem kommer en liten snabbtutorial här:


1. Sy ena axelsömmen om du syr ett plagg med isydd ärm eller alla raglansömmarna om du syr en raglan.  Klipp upp ett sprund mitt fram och runda av kanterna något.  Om du syr raglan klipper du också ett litet jack i ena axeln (se pennan)

2. Sy på kantband.När du kommer fram till sprundspetsen, vik tyget rakt ut och. kanta rakt över.  Pennan pekar här på sprundets spets.



3.  Färdigkantat.



4.  Lägg ihop kantbandets ändar och sy ihop dem.  Sy ned mot bakstycket.
Eller sy ihop sista axelsömmen om det är en vanlig isydd ärm på tröjan.


5.  Lägg sprundet tillrätta så att ett snyggt veck bildas längst ned.





6.  Nåla på plats och sy en söm rakt över ungefär en centimeter från nederkanten

7.  Klart!




8.  Och hela plagget!

26 kommentarer:

JuMel sa...

Så fint! Tusen tack för instruktionen, ska helt klart testas!:)

Linda sa...

Härligt med bra beskrivningar :) Funderar, det måste ju gå att göra så utan kantbandningsfot också :)

Gittan sa...

Å tack så hemskt mycket för en helt underbar beskrivning!!! Måste testas rätt snart, jag har tittat på dina fina sprund och inte riktigt vågat ett tag nu, men det såg ju inte så svårt ut!!! Länkar så klart!!!

annas alster sa...

Japp, det är så snyggt och himla bra! Har gjort nr 3 nu, och efter att jag tänkte "raksträcka" kändes det mycket enklare. Tack till dig och Kånkarong! :)

Alice sa...

Fin tutorial! Jag har varit sugen på att testa detta sätt, men det har inte blivit av. Nu fick jag en god anledning när jag inte kan skylla på att jag måste gissa mig fram.

För övrigt; tack för en inspirerande blogg! Jag är inne nästan jämt.

Liten Lucky sa...

Vilken bra tutorial. Det later alltid sa enkelt när du beskriver hur du gör. Skall testa detta senare i veckan.

Anonym sa...

Linda: Det funkar precis lika bra utan bandkantare. Sätt igång!
//Thea

Hanna Engkvist sa...

Åh, vad bra! Tack för att du delar med dig! :)

Erika sa...

Hahaha.. jag fattar inte ....

Erica sa...

Tack för det tipset! Nu blev livet lite lättare :)

Charlotte sa...

Tusen tack för en fin blogg och fina beskrivningar!

Unknown sa...

Tack vad snäll du är som delar med dig!

Retroknappen sa...

Tack för instruktionerna! Har sett flera som sytt såna sprund och velat pröva och nu kan jag göra det.

Jes sa...

Superfint, rött & marin är så fint och klasiskt, funkar alltid. Sprunde vart ju kanon snyggt, vilken bra "tut" den kommer jag få användning för :)

Emmy sa...

tack för infot! älskar din blogg.

Elise sa...

Vilken bra tut!!!! Men en sak fattar jag inte, varför ska man klippa ett Jack i bakre delen om man syr raglan? Tack snälla på förhand ! Mvh Elise

Elise sa...

Vilken bra tut!!!! Men en sak fattar jag inte, varför ska man klippa ett Jack i bakre delen om man syr raglan? Tack snälla på förhand ! Mvh Elise

Anonym sa...

Elise:
Om man vill sy ner alla sömmarna med tex en avvikande föärg, så kan man ju inte göra det efter att man har sytt ihop tröjan om man vill sy fast kantbandet med sista sömmen. Då får man klippa ett jack och kanta runt istället.
//Thea

Auxe sa...

Tack för tut! Jag testade men för mig blev det väldigt vågigt. Vad gör jag för fel? Det verkar inte bli så på dina bilder.

MVH,
Finotuff

Thea sa...

Nej, det brukat inte bli vågigt, tycker jag. Men jag använder iofs bandkantare och då är det enklare att få det jämn.

Anonym sa...

Åh så fint!
Jag blir så nyfiken på denna "bandkantare". Visst rör det sig om en pressarfot? Kan du inte berätta lite om den, är den användbar?
-anna

Thea sa...

Den är kanonbra! Här har jag skrivit lite mer: http://kokalal.blogspot.com/2009/12/att-anvanda-bandkantare-till-janome.html

Trastungen sa...

Tusen takk :) Eg har akkurat fått min Coverpro med kantbondapparat. Du har ein flott blogg og gode forklaringar! Tusen takk :)

Lykke sa...

Tusen takk for flott tut, da har jeg prøvd meg også, hehe. Hvilken bredde har dette kantebåndsapparatet du har brukt i dette innlegget?

Thea sa...

Kantbandet är 12 mm färdigvikt.

Unknown sa...

Tack för jättebra tips. Ha en skön sommar önskar Anna, en av dina trogna följare :-)