onsdag 28 september 2011

Stadsjamis

Här i huset är det alltid slut på pyjamasar av någon anledning. Men inte så länge till, för nu har jag fått pyjamasmönstret som jag vill ha det och det går så smidigt att det är en fröjd att sy dem! Det finns risk för massproduktion!

Mönstret är egentligen en vidareutveckling av peacepyjamasen, men här gjorde jag så att jag ritade överdelen som jag ville ha den, ställde ut en centimeter vid stussen och förlängde sedan linjen från ärmhålet via stussen ända ned till foten, ritade ut fotbredden (12 cm om jag minns rätt) och sen rakt upp till grenen som avslutas med en böj. En liten grenkil syddes fast på bakstycket, annars är fram och baksida likadana (bara att framstycket har delats i två och fått 0,5 cm sömsmån fram för att kantbandet ska sitta rätt. Ena benet sydde jag ihop som vanligt. Sedan kantade jag, från ena foten upp runt halsen och ned igen, runt fothörnet sen vek jag änden på kantbandet runt kanten. Otroligt smidigt!

Och tyget, ja, det skulle jag ju skriva! Tyget är supermjuk bambuinterlock från Strömming. Kan inte tänka mig någon gosigare pyjamas! Det är så kul för det uupplevs verkligen olika beroende på vilken färg på kantbandet man har valt.

Mönster:
Eget, strl 80, BV+9, STV+13

Material:
Bambuinterlock "Staden" från Strömming.
Röd tunn ribb från Jofotex till kantband.
Knappar, 9 mm, från Babythings.

Bäst just nu:
Hela pyjamasen är den bästa jag gjort, tror jag.  Mönstret är nu som jag vill ha det och tyget är så mjukt, så mjukt.

Sämst just nu:
Kan faktiskt inte komma på något. För jag kan ju inte tjata sovvanor i varje inlägg...

9 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Underbart tyg, passar fint till pyjamasar!/Åsa

Onomak sa...

Vilken snygg pyjamas!en sån skulle man haft själv :)

Ingrid sa...

så härligt nöjd du låter :) pyjamasen är superfin - perfekt sydd!!

Mirre Syr sa...

Underbar pyjamas! :)

Thea sa...

Makrill: Haha, jag jag är lite smånöjd. Skönt, för det är inte alltid det är så...

Cecilia sa...

Din blogg är helt outstanding!

Jag har följt din beskrivning http://kokalal.blogspot.com/2008/09/sy-kantband-i-trik.html
på kantband i trikå. Orkar du svara på en fråga till om detta!?!?

Om fållen ser bra ut, men plötsligt har gjort att halsen har blivit 50% större än innan man började med mudden - vad kan vara fel? Kan det vara att tyget i själva tröjan är för sladdrigt. Kan man sy i för lös trikå?

*hjälplös*

od Andulky sa...

Superfin!!
Kan bara hålla med om bambutygerna, mjuka mjuka mjuka, kan det bli bättre att sova i?!!

Thea sa...

Cecilia: Lite sladdrigt tyg och en mudd utan stretch eller för lite stretch kan ge det resultatet. Testa med en mudd med mycket lycra i, dvs inte interlock. Stoff och Stils mudd brukar vara bra till halslinningar. Prova också att göra muddremsan lite kortare och dra i både tröjan och mudden när du syr.
Lycka till!

Ellinor siren sa...

Åh, vilken fin pyjamas!