onsdag 14 mars 2012

Grodor, vår och snurr!

Å, jag har varit så dålig på att sy på sistone. Jag har haft så många planer och idéer att allt bara har stockat sig och ingenting alls kommit ut. Dessutom har jag varit på syhelg och inför en sådan måste man förbereda sig noga om man ska maximera produktiviteten: Modeller ska bestämmas, mönster ska konstrueras och/eller ritas av och tyg ska väljas ut och helst klippas till. (ja jag inser att det låter lite motsägelsefullt - först säger  jag att jag inte sytt alls och i nästa mening berättar jag att jag varit på syhelg.  Vad jag menar är att jag inte sytt så mycket innan syhelgen, sen sytt häcken av mig i två dagar och sen har jag inte hunnit mer!)

Den här klänningen är ett resultat av syhelgen. Mönstret är i grunden detsamma som till den här klänningen, men nu valde jag en kort ärm inför sommaren plus att jag sydde in små kilar nedtill för att får snurreffekt på klänningen. Tänkte att lillasyster nog skulle uppskatta den lilla detaljen (och jodå, det var rätt tänkt!). Egentligen hade jag tänkte sy i sex kilar; tre fram och tre bak, men på något sätt tänkte jagfel, så när jag skulle sätta mig och sy i mina sex tillklippta trianglar fanns där bara fyra jack. Och hade jag gjort två till hade de hamnat assymetriskt, så jag fick nöja mig med fyra. Så snopet!

Tyget då? Jo, det är en av färgställningarna av det fina grodtyget (tittar man riktigt noga är det små grodor och blad) i Gekkos design och det hade lillasyster bestämt valt ut själv Det ville hon minsann ha en klänning i. Stoff och Stils ljusblåa mudd passade helt perfekt till. Håll med om att det är ljust och fräscht? Det blev en härlig klänning till i vår och sommar. Faktum är att den är på dagis redan idag!

Mönster:
Eget, strl 110

Material:
Gekkos grodtyg i bomull/lycra, finns i ljusblått och rosa med gröna grodor och blad. Kan i Sverige köpas från Liv Home.
Ljusblå muddväv från Stoff och Stil, trevikt, passar exakt i färg till.

Bäst just nu:
Att Stoff och Stil har öppnat en butik i Stockholm också. Yeeeehaaaaa! Ännu har jag inte haft glädjen att få besäka den, men den som väntar på nåt gott...

Sämst just nu:
Det blev riktigt fint med kilarna, men tror att det kan bli ännu finare och ytterligare snurr om jag tar sex stycken. Ska testa det nästa gång.

12 kommentarer:

Pernilla sa...

Jätte fin modell, blir ju perfekt nu till vår och sommaren =)

Liten Kulla och Mas sa...

Jätte fin modell och härligt tyg! Låter underbart att åka på syträff:-)

MinaMirakel sa...

Härlig klänning i ett underbart tyg!/Åsa

lavendia sa...

Jättefin. Även jag har sytt något liknande och jag gjorde också fel på kilarna. Så går det när man vill mycket.

od Andulky sa...

Underbar!!!

Lime by me - Lime design sa...

Ser superfin ut! Tycker oxå att syträff låter kul!

Anki sa...

Vilken härlig sommarklänning!

Susanna sa...

Vilken kul ide med kilar! Klänningen blev verkligen härligt vårfin!

Unknown sa...

Superfin klänning! Själv har jag precis sytt en tröja i tyget .-D

Jes sa...

Den blev jättefin jag har ju sett den live :) Va roligt att dottern blev nöjd :)

Anonym sa...

Åh, vilken snygg klänning! Helt underbar och helt KokaLal! *kärlek*

Pyssellycka sa...

Jättefin sommarklänning, kommer nog att bli en favorit!