söndag 26 augusti 2012

En sommar går så fort


Det är bara att inse att det är dags att gå över till långärmat. Hur gärna jag än vill förtränga att sommaren är över för denna gång går det inte hur länge som helst. Roligare då att tänka att man kan ta fram sina tyginköp från semesterns utflykter. Den här tröjan, till exempel, är sydd i ett biltyg jag handlade på Jofotex en varm sommardag. (Kan för övrigt rekommendera en tripp dit till nästa sommar, om ni inte varit där. Kombinera gärna med en lunch vid kanalen, tex trevliga Bondens creperia, och skicka resten av familjen till Smultronstället för att äta glass medan du själv tar en tur till Jofotex. Har du tur är det kö till glassen...

Ja, ursäkta, nu satt jag och drömde mig tillbaks igen... Det var ju tröjan det skulle handla om: Jag funderade på att kombinera de blå biltyget med orangea kantband men bestämde mig till sist för att det fick bli marinblått ändå. Inte lika häftigt, men mer stilrent. För att mjuka upp lite gjorde jag ett litet fusksprund fram och så fick fållarna vit täcksöm.  De små detaljerna gör att det är ännu roligare att använda plaggen. Vet inte riktigt varför det är så?

Mönster:
Eget, strl 86, men förlängt liv och förlängda ärmar så att det motsvaravr en 92:a.

Material:
Stretchjersey med bilmotiv från Jofotex (finns i flera färgställningar).

Bäst just nu:
Mitt syrum är så fint och välstädat; jag har fått nya hyllor och krokar och jag har lovat mig själv (och maken!) att jag ska försöka hålla det så fint.

Sämst just nu:
Att tygförrådet inte genomgått samma makeover som syrummet. Skulle verkligen behöva företa mig en rejäl rensning...

2 kommentarer:

Fangoria sa...

Verkligen himla fint det där biltyget! Och än finare blev det som tröja!
Haha ja herregud tänk om nån kunde komma och rensa lite i tygförrådet åt än, städa så man slapp det själv, jag kommer knappt in där då det ligger högar på golvet också....=(

Ewa sa...

Jag behöver öva mig att sy i stretch o tänkte ge mig på mössor. Säg till om du har snuttar du vill sälja till mig! Jag har en treårig son (som vuxit ur sina kokalal-kläder) och en veckogammal (som snart kommer i sagda kläder) så jag skulle vilja sy roliga mössor till dom!