onsdag 26 september 2012

Mimmi, waow och tutt.

En tröja med lillebrors favoritdjur:  Mimmi, waow och tutt. Jo, alla djur mindre än en katt går nämligen under benämningen "mimmi", efter grannens katt, i lillebrors språkvärld.  Mimmi representeras här av en fjäril. "Waow" är allt som är lite farligt; lejon, tigrar, dinosaurier och gruffalomonster.  Och "tutt" är förstås (!) elefant.  Giraffen får nog vara överkurs ett tag till.

Det roliga tyget i mossgrönt kommer från Liandlo.  Figurerna har både ljus- och mörkbruna detaljer och jag blev så glad när jag hittade ett tyg här hemma som matchade det ljusbruna.  Jag hade egentligen tänkt ha brun kantning i halsen också, men jag hade ingen tråd i exakt nyans och då valde jag hellre vitt.  Det passa ju ändå ihop med täcksömmarna i raglanskärningen, fållen och ärmsluten.

Mönster:
Eget, strl 92.

Material:
Djurjersey i bomull/lycra från Liandlo.
Enfärgad, nougatbrun från tyglagret här hemma.

Bäst just nu:
Lillebror sover nu (han är trött efter att ha stökat runt och hållt sina föräldrar vakna halva natten), men det ska bli väldigt roligt att ge honom hans nya djurtröja när han vaknar och höra honom berätta om alla djuren.

Sämst just nu:
Eftersom lillebror är på väg ur storlek 86 ville jag göra ett nytt mönster så att han har lite att växa i.  Men jag ska förbättra några små saker till nästa gång.  Jag skriver dem här så jag inte glömmer:
1) Sänka kullen så jag får en ärm som sluttar mindre (den här är ritad på en låg kulle, men jag vill nog ha den ännu lägre).  I gengäld måste jag förlänga ärmen med motsvarande mått (typ 2-3 cm?). 
2) Minska handledsvidden med 1 cm. 
3) Forma ärmen (ta in 0,75 cm vid armbågen) så att ärmen blir lite mindre bylsig.

4 kommentarer:

Jennie sa...

Vilken fin tröja, älskar tyget!! Och så gulligt språkbruk av lillkillen... Man ska skriva upp allt sånt så att man kommer ihåg och kan le åt det om några år. :)

od Andulky sa...

Superfin!
Kram!

Susanna sa...

Grymt snyggt! Som alltid!
Lyllos lillebror som fick en så fin tröja!
/Strömming

annas alster sa...

Kan tänka mig att tröjan kommer bli en favorit :) tack för din kommentar om mina klänningar häromveckan. Gläder mig extra åt dina kommentarer eftersom du är något av en förebild! :) må så gott!