söndag 14 oktober 2012

Retro BB-kit


 
Det är med stor ära jag presenterar detta BB-kit.  Det är nämligen avsett för en väldigt, väldigt , väldigt efterlängtad lillebror som är beräknad att komma till världen i november.  Den väntande mamman undrade om jag möjligen skulle kunna tänka mig att sy ett BB-kit i samma tyg som detta set, fast vanliga muddbyxor istället.  Det kunde jag visst det.  Och jag hade preciiiiiis tyg så det räckte.  Det är med en liten tår i övenvrån jag konstaterar att jag inte kommer att få sy något mer i det fina klävertyget.  Det är slut sen länge och Deerdot har slutat trycka upp nya motiv.  Synd, tycker jag.  Men om nu sista biten var tvungen att ryka så var det här rätt tillfälle.  Hoppas hela lilla familjen blir nöjda och glada!
 
Mönstren är mina vanliga.  Bara mössan är ursprungligen ett Ottobremönster som jag gjort lite mindre.  Jag tycker nämligen att de mössor jag sydde till lillebror var för stora, trots att han hade ganska stort huvud.  Och det är ju just när de är som pyttigast helt nyfödda som man behöver de små hättorna.
 
Sen en liten detaljbild på fotmuddarna.  Jag tycker det blir så fint när man har olika färg på trådarna, så att man har den yttersta, högra, overlocktråden i samma färg som byxan och de tre övriga samma som mudden.  Förutsatt att man syr med mudden uppåt, förstås.

 
Mönster:
Egna, strl 56.  Mössan är delvis lånad från ett Ottobremönster.
 
Material:
Senapsgul velour från Tygpyssling (där kallas den "orange").
Klöverjersey från Deerdot.
Tunn hilcointerloc som kantband.
Hilcomudd till byxmuddar.
 
Bäst just nu:
Jag är så glad att ha fått den stora äran att sy det här kitet.  Det är dessutom så väldigt roligt att sy smått.  Det är något viss med att sy bodies; mycket roligar än tröjor, trots att det är lite pyssligare.
 
Sämst just nu:
En del av mig sörjer hålet i garderoben där det fina klövertyget låg. ;-)

20 kommentarer:

Syserine sa...

Kul tips m tråderna! Nördigt :)

Palven sa...

Helt underbart :o)

MiMaraMundo sa...

Love the fabric combination! beautiful!

Thea sa...

Haha, Syserine! Ja, visst är det nördigt! :-D

Fangoria sa...

Oh så underbart retro, love! Och vad himla snyggt det blev men sömmen utåt på muddarna, aldrig tänkt på förr! =)

leaS sa...

Så himla fint!!! Vart köper du alla dina fantastiska tyger???

Thea sa...

Tack!
Jag hittar dem lite varstans. Försöker skriva och länka i inläggen och så har jag en länklista i vänstermarginalen där jag skriver lite om var jag brukar handla.

Annikwa sa...

Vilket underbart set! Jag är verkligen imponerad av trådtricket vid mudden, SÅ proffsiga är ju inte kläder sydda av proffs :-)
Jag har också en liiiiten bit kvar av det där bruna klövertyget, jag kommer sakna det när det är slut.

MinaMirakel sa...

Helt underbart set, härliga höstfärger!/Åsa

od Andulky sa...

Så fint! Kul med trådarna :-)!
Kram

Elisabeth (frøkna og frøet) sa...

Superkult sett! Kløverstoffet var virkelig herlig!

Pernilla sa...

Jätte snyggt och mycket smart med trådarna det måste jag nog apa efter =)
Tänk att våra stor killar har varit så små =)

Sofia / rufi design sa...

Helt underbart set! Och tack för tipset med färgbyte på ena nålen!

Susanna sa...

hur fint var inte det då?!

Smart med trådarna! Ska också tänka på det nästa gång jag syr på muddar!

Jag har lite klöver i gömmorna i andra färger om du vill ha mer någon gång.

Lowella sa...

Åh, vilket härligt set!

Lisa sa...

Hej! Jag skickade ett mail till dig men fick aldrig något svar, så tänkte ge det ett försök att skriva här med. Jag håller på med projektarbete där jag syr barnkläder och gör en bok av det med beskrivningar på hur kläderna är sydda. Allting sys i en upplaga och är alltså inte till försäljning, boken kommer också bara göras i en upplaga och endast visas för mina lärare. Så det jag undrar över är om jag får använda ditt mössmönster (http://kokalal.blogspot.se/2009/10/att-sy-en-mossa.html)? Tacksam för svar :)

Anonym sa...

Tack för alla snälla kommentarer! :-)
Lisa, jag har mailat dig!
//Thea

Jennie sa...

Men jösses vilket fint set!! Jag blir tokig... :)

Krimskrams sa...

Så fint! Jag älskar dessa klövertyger. Vilket bra tips för att sy på muddar snyggt! Jag har klurat lite på det där, så nu måste jag testa :)

Anonym sa...

Jisses vilket gulligt set! Älskar tyget!