söndag 12 maj 2013

Snart sommar!

Nog för att jag förstod att det skulle gå fort när våren äntligen satte vart efter denna maratonvinter.  Men trots det var jag inte beredd när vintern övergick i försommar på två veckor.  Eller ok, jag tar kanske i.  -Tre.

Som tur var hade jag påbörjat några av mina sommarplagg till mig själv (fantastiskt roligt att sy till sin egen garderob, faktiskt!).  Först ut är den här tunikan, som är inspirerad av en top jag fick långa av min vän Angi.  Jag mätte och tittade och ritade och vips så hade jag mitt eget mönster att sy ifrån.

Tyget är en färgglad viskosjersey och kommer från Sydilla.  Jag funderade länge på om jag skulle sy en top eller en kjol (tänk er en modell, sydd på skrådden i detta tyget med fint fall), men så kom jag på att jag läst nånstans att om man har lite päronformad figur ska man gärna undvika nederdelar sydda på skrådden.  Jag körde på en överdel!

Mönster:
Eget, strl 36 BV+2

Material:
Mönstrad viskosjersey med lycra från Sydilla
Brun viskosjersey till detaljer fån min tyghylla här hemma.

Bäst just nu:
Hurra, det kom en vår i år också!

Sämst just nu:
Jag tänkte lite fel när jag gjorde midjedelen; den är i dubbelt tyg och jag tyckte jag var smart som klippte till den dubbels så bred och vek på mitten - men det gjorde att jag glömde att få med sömsmånen, så den - och följaktligen hela tunikan - blev en centimeter kortare än jag hade tänkt.

10 kommentarer:

Annwes sa...

Kjempestilig topp!

JuMel sa...

Snygg! Men nog hade det varit kul att se den på dig istället för på provdockan :)

JuMel sa...

Snygg! Men nog hade det varit kul att se den på dig istället för på provdockan :)

Anonym sa...

Superfin! Härliga färger och snygg modell. Blir mer och mer till dig själv, kul!
/Åsa

Unknown sa...

Jättesnygg topp med väldigt läckert tyg!

Camilla sa...

Supersnygg!

Kram
Camilla

Åsa Tidqvist sa...

underbart med mönsterkontruktions-info! I love it!

Anonym sa...

JuMel: mycket svårare att fota på mig själv ju! ;-)

Anonym sa...

Åsa: ja, visst är det så sjukt kul med MÖK? :-)
//Thea

Angi sa...

Men så snygg den blev!! :o)
Vilken tur att min gamla topp kunde komma till nytta!
Kram