torsdag 9 oktober 2008

En elefantraglan och ett löst mysterium...

Äntligen har jag hunnit blogga om min nya elefantraglan! Förutom velouren, interlocken och den lilla snutten landskapstyg jag fick, köpte jag också lite av de gröna elefanterna som dök upp för ett tag sedan. En jättehärlig grön färg som matchar interlocken.

Jag bestämde mig för att prova Meedoms raglanmönster form 1 rakt av. Kanske mest för att jag numer är usel på att följa mönster. Jag har en otrolig massa olika ihopsnickrade varianter här hemma. Jag tycker mönstret blev bra, men jag vill nog egentligen ha dem ännu snävare. Jag gillar den stilen. Och så är det så snyggt till retrobrallorna! Men jag tycker nog att även denna modell går bra.

Jag brukar så ofta hålla på med konstrastfärgade stickningar, så den här gången bestämde jag mig för att göra tröjan helt ren. Jag stickade alltså ned raglansömmen med raksöm (på vanliga maskinen, med lååång steglängd). Det tycker jag blir jättebra.

I rubriken skrev jag ju något om ett löst mysterium Ja, det var egentligen slarv som gjorde att den gåtan blev löst. Jag tänkte nämligen använda bandkantaren till Coverpron för att kanta halslinningen. Då brukar man lämna en av sömmarna mellan raglanärm och bakstycke öppen. Men jag gjorde fel; sydde ihop alla sömmar utom en raglanärm och framstycket. Och det blir inget snyggt att skarva så. Så jag tänkte testa att sy ihop hela tröjan och bandkanta sen. Det är något som är otroligt bra om man vill sticka ned sömmarna med coverpron, eller med min Pfaff 4874. Om man väntar med att sy ihop sista sömmen tills man kantat färdigt kan man inte sticka ned sömmen med dessa maskiner. Men det kan man nu! Jag ska visa hur:

1. Man syr ihop alla fyra raglansömmarna och stickar ned dem på valfritt sätt. Sedan klipper man ett jack i halslinningen. Det ska vara nästan så djupt som kantbandet är brett.






2. Sen för man in tröjan i bandkantaren och viker bort den bakre delen av jacket.


3. Man syr hela varvet runt och så nära den andra änden man kan. Sen sneddar man snävt ut.

4. Sedan nålar man ihop ändarna (eventuellt får man sprätta några stygn för att få ändarna jämna).

5. Ändarna sys ihop med vanliga maskinen.



6. Som avslutning sy man några stygn från rätsidan och syr ned skarven mot bakstycket. Jag bruka fälla ned pressarfoten och stå och stampa några stygn, lyfta den och flytta tyget lite framåt och sen göra samma sak igen. Detta för att tyget ofta är så tjockt att maskinen inte matar ordentligt.

Mönster:
Meedoms raglan form 1

Material:
Grönt elefanttyg och grön interlock (både som ärm och kantband) från Jofotex.

Bäst just nu:
Jag bara tycker att det är så himla kul att jag har lärt mig hur jag ska göra en sån här halslinning!

Sämst just nu:
Egentligen missen att jag sydde fel, men det blev ju något bra av det istället!

15 kommentarer:

ellan sa...

Tack för tipset! Det ska jag testa.

Cecilia sa...

Snyggt, måste säga att den gröna färgen är väldigt fin trots att den blev mörkare än vad jag förväntat mig.

prickig design sa...

Tjusigt!!!
Tack för en utförlig beskrivning.
Måste beställa mig en bandkantare, trodde att jag hade fått med en sådan, men jag hade fel!=0)NYBÖRJARE!=0)
Trevlig Helg!!

Thea sa...

Äääääh, vad snopet, Syster blå! Hoppas de har snabb leveranstid...

Cecilia - ja, den är bra tycker jag. Håller med om att jag nog trott att den skulle vara ljusare, men jag är väldigt nöjd med denna.

Mimmi sa...

Tack! Nu lär du oss ytterligare knep ;-)

Kan inte riktigt bestämma mig angående färgen på de gröna elefanterna. Hade nog önskat mig lite mer gräsgrönt (jag hade ju köpt velour från A&H som jag trodde skulle matcha), men några meter av tyget blir det iallafall. Jag kommer säkert ändra min åsikt;-)

gosi sa...

Oj, va jag blev förtjust i dessa gröna elefanter! Älskar ju grönt och tycker detta var en jättesnygg färg.

gosi sa...

Hängde inte riktigt med vid jacket i halslinningen? Utförlig beskrivning, men korkad läsare:) Är det bara för att det inte ska bubbla sig eller vad är syftet?

Thea sa...

GoSi: Det är för att man ska kunna sy ihop hela tröjan först och bandkanta efteråt. Annars brukar man ju sy alla utom en söm, kanta och sen sy den sista sömmen och sy ihop kantbandet när man syr sista sömmen.

Jes sa...

ÅÅÅ va fin den blev :) Tack för tipset på hur du syr halsen så ska jag göra i fortsöttningen :)

Erica sa...

Läst att det är ganksa många som är missnöjda med den gröna färgen men jag måste säga att jag tycker den är fantastisk! Snygg tröja, och tack för alla bra beskrivningar du har på din blogg. De är verkligen till hjälp när man själv har gett sig in i barnklädes görat :)

Hello sa...

Åh, den är jättefin! Jag förstår inte varför mina gröna elefanter aldrig kommer. Jag har tom mejlat och frågat och inte ens fått svar på det! *lite sur*

Skönt att läsa att det är fler än jag som har "problem" med att sticka ner den där sista sömsmånsbiten. Tycker jag läser så ofta "Sen syr jag bara fast flärpen" eller nån annan lite svepande formulering. Jag vet inte hur många nålar jag har haft av när jag "bara" ska sy fast flärpen, för att det blir för tjockt. Och nu måste jag snart ha en cover pro med bandkantare. Det blir ju bara såååå snyggt!

Gekko sa...

Tack för tipset! Måste ju testas! Och vilken härlig tröja, ursnygg!!!
Hur är interlockfärgen jämfört med den gröna mudden från Jofotex?

Jag brukar ev. lägga lite kantbandsavklipp (alltså fyra lager) bak under foten och börja sy inifrån och ut, det funkar rätt bra när jag stickar ner! Men så har ju jag en Easy Jeans och den är kanske bättre på sånt?

Thea sa...

Tack för det tipset, Gekko!
Jag köpte ingen grön mudd, men den matchar den velour Jes och jag köpte.

Mysebo sa...

Vilken bra beskrivning! Och snygg tröja, gillar den gröna nyansen!
Men vad är en bandkatare? Jag är ny på området :-) Är det något vissa maskiner har "inbyggt" eller är det tillbehör? Vad är det för band man kantar med? Klipper man själv remsor, eller köper man färdigt?
Önskar dig en trevlig helg.

Anonym sa...

Hejsan fran Australien!
Syrran gav mig din blog address och sa att du gar fantastiska grejor!!!

Jag funderar pa att kopa en Coverpro....

Vet du hur man gor for att fa in resar inuti kantbandet, allt i ett?!

Det ar sa dom syr gymnastikdrakter, verkar det som. Det ar en speciell resar, inte vavd, utan bara enkel platt gjord av "gummi".

Men hur far man in det med kantbandet?!

Tack for alla andra braiga tips!!