onsdag 9 januari 2013

Att symuddar med snygga stickningar

För ett tag sedan lovade jag att visa hur man kan sy snygga stickningar på muddarna. Det är klart att man kan göra som man oftast gör; dvs sy klart ärmen, sy mudden till en rundel och sy fast i ärmslutet och sedan sy ned sömmen med en stickning. Men det kan vara lite pilligt att få till det på små barnkläder plus att jag ofta tycker att sömmen bubblar sig och det blir hoppstygn. Vill man, kan man prova det här istället:


1. Sy fast muddbiten på ärmen räta mot räta.  Observera att mudden inte är dubbelvikt ännu.
2. Vik mudden dubbel.  Perssa gärna så att den ligger still.  Notera att muddens råkant går precis över sömmen.
3. Sy en dekorativ söm med täcksömsmaskin eller varför inte en snygg sicksack?
4. Så här ser den färdiga sömmen ut från rätan respektive avigan. Snyggt och slätt!
5. Sy ihop mudden samtidigt som ärm-sidsömmen sys.  Sticka ned den lösa trådänden smtidigt som sömmen sys ned med ett par stygn så blir det fint.

18 kommentarer:

Unknown sa...

Snyggt!! Det ska jag testa nästa gång.

Le Petit sa...

Har också funderat på att testa göra sådanna sömmar så tack för de fina beskrivningen och bilderna!

Anna-Karin sa...

Vad har du för en monstermaskin som syr så snygga sömmar?

Anna-Karin sa...

Vad har du för en monstermaskin som syr så snygga sömmar?

Jes sa...

Vilken toppen beskrivning, du e bäst!!!

Thea sa...

Brisling: Jag har en begagnad industrimaskin. En Yamato.

Hanna sa...

Supersnyggt och proffsigt, som alltid! Jag är nyfiken; är Pyamasen till lillebror eller lillkusin...;-)! Eller någon helt annan? Jag Sydde själv nyss en "hel" Pyamas med likadana muddar till lillstumpan, men tycker att det är svårt att få ihopsyningen i ärmslutet riktigt snyggt, blir lätt lite snett och skevt och mycket tråd där. Samma när jag Bandkantar ärmslutet. För mycket tyg för maskinen, kanske... Något tips??

Anonym sa...

Lillkusin, faktiskt. :-) Lillebror hade nog fått orange matchning ändå.
Om det trasslar kan man ju sy på vanlig maskin en liten bit då tyget håller sig på plats. Ibland tycker kag det förskjuter sig extra mycket nät man har hög diffmatning.
//Thea

Jennie sa...

Snyggt! Tack för instruktionen, detta ska jag absolut testa!

Anonym sa...

Hanna; jag skulle ju sagt att inte för att jag inte kan tänka mig att ha något rosa till lillebror, men han har rätt mycket kläder han ärvt från syrrorna ändå. :-)
//Thea

elin sa...

ja ännu en superfin anledning till att vilja ha en maskin som man kan sy fin täcksöm med.. avundsjuk..

annas alster sa...

Tack för fina instruktioner! Men egentligen. Varför kan man inte bara sy på mudden dubbelvikt, sen sticka ner med snygg söm och sy ihop ärmsömmen?

Anonym sa...

Jo, det kan man ju förstås, men det blir väl ett lager till då? Det ökar ju risken för hoppstygn i täcksömmen. Plus att man på det här viset "täcker över" overlocksömmen och det ser lite snyggt ut. :-)
//Thea

Anonym sa...

Anna; funderade lite till: blir det inte svårt att sy ihop mudden efteråt om man gjort som du beskrev? Jag tänker att det blir så tjock skarv. På det här viset blir sömmen lite plattare.
//Thea

ViVe! sa...

Jättebra beskrivning! Tack till superbra blogg! Man kan också sy ihop tröjärm och mudd som du gjorde fast med elastisk raksöm, inte overlocken, och pressa upp sömsmånerna och sen vika ihop och sy täcksöm på mudden, då blir det ännu mindre lager!

Anonym sa...

Tack! Vilket bra tips! :-)
//Thea

Hanna sa...

Tack för tipsen! Nu blev sidsömmarna jättesnygga. Jippi!!

Pyssel på Torp sa...

Det måste jag testa.