måndag 26 mars 2012

Min egen singoalla!


Tänk att det är så galet kul att rita mönster! Det tilltalar mig verkligen att kunna göra ett plagg helt från grunden; det ger en sån frihet. Det är väl den känslan som driver mig till att ägna timmar och åter timmar framför ritbordet (istället för symaskinen) och rita mitt eget mönster till Singoalla, när det redan finns ett fint i Welinders bok. För visst hade jag kunnat ta deras mönster och bara gjort ändringar i - men då hade jag ju inte vetat exakt varför mönstret ser ut som det gör och hur man ska tänka och vad som händer när man ändrar på ditt eller datt.

Så nu har jag mitt helt egna singoallamönster i storlek 116. Själva mönsterkonstruktionen råkade sammanfalla med att Panduro hade 30% på alla sina tyger, så jag frossade i färgkombinationer och landade i den här kreationen till lillasyster.

Vad är då skillnaden mot Welinders mönster - för jo, det är klart att jag har kikat lite på hur de tänkt när jag gjort mitt mönster? Jo, förutom att måtten inte är precis desamma så är ärmen inte puffig upptill och har mindre rynk.

Mönster:
Eget, strl 116

Material:
Vävt bomullstyg från Panduro.

Bäst just nu:
Tillfredsställelsen när man har gjort något alldeles själv helt från början!

Sämst just nu:
Ibland kan det ju vara enklare att ta något mönster man redan har och göra ändringarna på. Det blir liksom mer tid till annat då. Men å andra sidan lär man sig ju massor på att sitta och knåpa själv. Och det finns så försvinnande få kurser i mönsterkonstrution - speceillt fortsättningskurser.

14 kommentarer:

lavendia sa...

Det är klart det är tillfredsställande när det blir så bra. Jättesöt klänning med fina vårfärger.

Lime by me - Lime design sa...

Jag tycker oxå att det är kul med mönsterkonstruktion även om jag inte är skolad för det. Klänningen blev jättefin!

Strömming sa...

Underbart fint! Önskar jag kunde konstruera egna mönster. Har du tips på bra kurser?
/Susanna

Hanne sa...

Så fint, hur har du gjort när du konstruerade. Har du utgått från ett grundmönster i en bok om mönsterkonstruktion och sedan anpassad, eller har du ritad alla linjer från grunden? Har du lärt dig på en kurs? Skulle också vilja kunna. ... . Fint blev det i alla fall.

Knuffodragen sa...

Det är verkligen kättekul med mönsterkonstruktion. Sy och testa dem man gjort själv. Tyvärr har jag inte tillräckligt med tid just nu.

MinaMirakel sa...

Den blev verkligen jättefin!/Åsa

Thea sa...

Strömming: Jag har gått flera kurser på Tillskärarakademin i Stockholm. De är verkligen jättebra.

Hanne: Jag har ritat mitt eget grundmönster (enligt Tillskärarakademins tillvägagångssätt)som jag sedan utgått ifrån. Alla linjer är alltså mina egna. Tyvärr tycker jag det är lite svårt att läsa sig till just mönsterkonstruktion; man måste ha någon utbildning eller kurs att börja med för att sedan bygga vidare på egen hand.

Pyssellycka sa...

Vad fin den blev! Underbara färger.

Anki sa...

Superfint! Vad duktig du är som gör så fina mönster.

maria syr och så vidare sa...

Hej! Har precis hittat hit, vilken jättefin blogg du har, hamnar bland favoriterna direkt! Jätte söt klänning, tankarna går till en härlig sommardag! /Maria

Sofia / rufi design sa...

Mönsterkonstruktion är verkligen fantastiskt roligt! Tycker ibland att det är så svårt att bestämma mig och har fortfarande ibland svårt att veta hur mycket tillägg jag ska göra. Så då brukar jag kika på sånt du gjort skrivit om. Är väldigt tacksam för dina mått, tar jag någon cm mindre tillägg brukar jag bli supernöjd med mina mönster! Så tusen tack för all hjälp! :-)

Anonym sa...

Maria: Roligt att du hitatt hit! Välkommen tillbaks!

Sofia:
Ja, visst är det toppen att kunna anpassa själv efter hur ens egen (eller barnens) form och figur ser ut?
//Thea

florin design sa...

Jätte fin, som alltid :-)

Mia sa...

Jag använder ett citat av min mamma: "Du är min idol!". Jag blir så inspirerad av din drivkraft att utvecklas och lära dig själv. Tack för att du delar med dig. Det blir jättesnyggt, förstår att du njuter. Trevligt att barnen uppskattar också, det kan ju annars hända att de totalvägrar när man väl är klar...